francouzský malíř a miniaturista rané *renesance; jeden z nejvýznamnějších francouzských umělců 15. století. Byl ovlivněn italským *quattrocentem. Pracoval převážně pro francouzský dvůr za Karla VII. a Ludvíka XI. a roku 1475 převzal funkci //peintre du roy//, „dvorního malíře“. Soustavně se věnoval tvorbě miniatur (//Hodinky Étienna Chevaliera; Hodinky pro Marii de Cleve// aj.) a občasně i architektonickým úkolům. Maloval zejména portréty (//Podobizna Karla VII.; Podobizna Guillauma Juvenala des Ursins// aj.) a biblické náměty.$Proslulý je především takzvaný Melunský diptych, který vytvořil pro královského sekretáře a správce pokladu Étienna Chevaliera a který byl umístěn nad mecenášovou *hrobkou*katedrále Notre-Dame v Melunu; dnes je uložen ve dvou muzeích: levá část diptychu (Staatliche Museen, Berlín, Německo) představuje modlícího se *donátora, jehož sv. Štěpán doporučuje do ochrany P. Marii s dítětem na druhé části (Koninklijke Museum voor Schone Kunsten, Antverpy, Belgie) – vzhledem k přetrvávajícímu středověkému *kánonu pozoruhodné erotickým zobrazením Marie jako krásky s obnaženým prsem (//madonna lactans//, „kojící madona“). Marie má nadto údajně rysy Agnes Sorelové, slavné metresy krále Karla VII., která roku 1450 zemřela; vykonavatelem její závěti byl Étienne Chevalier. Nápis na hrobce Agnes Sorelové v *zámku Loches jí přisuzuje místo mezi svatými na nebesích. (Jaroslav Malina)