jméno zní hebrejsky //jisra’el//, „(ať) bojuje (nebo vítězí) Bůh“. O jeho přesný význam vedli odborníci spory. Zdá se, že je možné vykládat je jak indikativně („bojuje Bůh“), tak optativně („ať bojuje Bůh“). I o původu jména jsou spory – Johannes Hempel je považuje za běžné *osobní jméno, kdežto Jan *Heller má za to, že jde původně o „výkřik z božích bojů, kterým bojovníci vyznávají svou *víru a zároveň se ujišťují o Boží vládě a božím vítězství“. Jméno označuje praotce – *Jákoba, je jeho čestným přízviskem, které získal podle *Starého zákona (Gn 32,28) zároveň s požehnáním od tajemného, nadpřirozeného protivníka v zápase u brodu Jabok. V označování praotce se jméno Jákob a Izrael střídají, ale nikoli náhodně. Jméno Jákob připomíná otcovu minulost a je vázáno na prostředí palestinské, kdežto Izrael je jméno orientované spíše na budoucnost Jákobova potomstva v pohanském prostředí a jeví se především průvodcem egyptských *kontextů a výpovědí, v nichž se stává *vyznáním (krédem). Jméno rovněž označuje *společenství údajně praotcových potomků, přesněji ctitelů Hospodinových, jak o nich vypráví Starý zákon. Nelze je přesně popsat ani novodobým výrazem *národ (hlavním hlediskem bylo uctívání *Hospodina), ani *kmen (nanejvýš *kmenový svaz, ale jen v určitém období jeho dějin) a ani *církev (protože výlučnost jeho životního slohu jej zřetelně oddělovala od všech jiných skupin a *etnik).$Vznik Izraele leží za naším historickým obzorem. Současné bádání považuje za jisté, že ve 13. století př. n. l. vznikl na území *Palestiny nový politický útvar, kmenový svaz ctitelů Hospodinových, kteří získali moc ve střední Palestině a zmocnili se řady starších kanaánských *měst. Většina z nich přišla do Palestiny jako pastevci malých zvířat (*ovcí a *koz). Při ustanovení kmenového svazu měla patrně klíčovou úlohu skupina přišlá z jihu, podle tradice z Egypta (*Mojžíš, *Exodus), a vyznávající Hospodina jako svého jediného *boha. Tato víra a náboženský a sociální program, jenž z ní rostl, se staly tmelem dříve roztříštěných pasteveckých skupin, které se na ní vnitřně sjednotily a pak se i politicky prosadily. Dějiny Izraele můžeme rozdělit na dobu soudců čili předkrálovskou, zabírající konec 13., 12. a počátek 11. století př. n. l. Vyprávějí o ní ve Starém zákoně knihy *Jozue a Soudců. Asi v polovině 11. století př. n. l. zničili hebrejský kmenový svaz *Pelištejci (bitva u Afeku snad 1050 př. n. l.) a na řadu let jej ovládli (podle l S 7,2 na dvacet let). Teprve potom se Izrael pod duchovním vedením Samuela a vojenským vedením *Saula vzchopil k odporu a Saul se stal prvním *králem. Nadlouho však neuspěl a padl v bitvě na hoře Gilbóa. Až jeho nástupce *David vytvořil pevnou říši, přemohl většinu svých sousedů a založil dynastii, která vládla v jeho sídelním městě *Jeruzalémě až do konce královské doby a pádu Jeruzaléma do rukou *Babyloňanů (*Nabukadnezar II.) roku 586 př. n. l.$Doba královská tedy zabírá 10. až začátek 6. století př. n. l. Davidovým nástupcem byl jeho syn *Šalomoun. Po jeho smrti se však říše rozpadla na dvě části. V jižní, jejímž jádrem byl kmen *Juda a hlavním městem Jeruzalém, vládli dále Davidovi potomci (*království, judské). Zato severní království, zvané na rozdíl od jižního, judského, také království Izrael, mělo pohnuté dějiny (*království, izraelské). Střídaly se v něm dynastie (nejvýznamnější byli Omríovci a z nich zejména král Achab, politicky úspěšný, ale ve Starém zákoně kritizovaný za příklon k baalismu), hlavní města (Tirsa, Ramat, a posléze *Samaří) i duchovní proudy (heterodoxní Omríjovci proti ortodoxním Jehúovcům atd.). Později se dostalo pod vliv *Asýrie, které muselo platit *tribut. Asýrii se neubránilo, asyrský král *Sargon II. je vyvrátil roku 722 př. n. l. Značná část obyvatelstva (snad až 27 000) byla deportována do Asýrie a na jejich místo byli přestěhováni dosídlenci z jiných *krajin asyrské říše (viz Starý zákon 2 Kr 17). Zajatci se nikdy nevrátili. Zajetím asyrským (severní říše roku 722 př. n. l.) a babylonským (jižní říše roku 586 př. n. l.) vlastně dějiny Izraele v přesném smyslu končí. Protože navrátilci z *Babylonu po roce 538 př. n. l. byli převážně z kmene Juda, hovořívá se v odborné literatuře pro poexilní dobu (tj. po době babylonského zajetí) už spíše o *Židech. (Viz též *civilizace, židovská, *Izraelci, *Izraelité.) (Jan Heller)