hebrejsky Izebel, snad stažením z původnějšího //abi-zebel// či //achi-zebel//, „mým otcem (či bratrem) je (jeho) Výsost“ //(zebel)//, což byl titul boha *Baala. Je možné, že *jméno zkrátila a zkomolila záměrně až izraelská tradice, protože //i// znamená „kde?“ a pak i záporku „ne“, takže upravené jméno má význam „kde-výsost“ či „ne-výsost“. Nositelka jména byla dcerou týrského *krále Etbaala (l Kr 16,31) a manželkou izraelského krále Achaba. Podporovala Baalův *kult*izraelském království a patrně podnítila zřízení posvátného kultu (ašera) a Baalova *chrámu*Samaří. Podle l Kr 21 navedla Achaba k justiční vraždě na Nábotovi Jizraelském a pronásledovala *proroky *Hospodinovy (l Kr 19,1; 18,13). Proti ní i proti jejímu manželovi vystoupil prorok Elijáš (l Kr 21,23), z jehož podnětu povstal král Jehú a achabovskou dynastii vyvraždil. V pozdější tradici se stala příkladem svůdkyně k modlářství (Zj 2, 20). (Jan Heller)