termín používaný v indickém kulturním okruhu nejčastěji ve významu „klín, vulva, ženská rodidla, sídlo potěšení a centrum plození“, ve spojení s mužským rozplozovacím orgánem (*lingam) tvoří *symbol božské tvořivé energie. Předměty identifikovatelné jako zobrazení vulvy související s kultem *plodnosti byly nalezeny již v *harappském období. Z té doby pocházejí i tzv. ženské kameny //(stríšilá)// s přirozeně vzniklými otvory, používané jako posvátné *amulety obdařené magickými silami; k dávným symbolům jóni patří lastura //(šankha)//. V *hinduismu a tantrické tradici rozšířena trojrozměrná i grafická znázornění ženských generativních orgánů, ať už samotných, anebo spojených se stylizovanou podobou mužského údu, jež symbolizují bohyni Déví a jejího manžela *Šivu v kosmickém spojení. Tantrické magické obrazce //(jantra)// zobrazují jóni jako trojúhelník obrácený vrcholem dolů.$Jóni představuje posvátný okrsek, zdroj výsostného blaha, magickou oblast, osu *světa, nádobu obsahující „rozkoš rozkoší“. Tvoří druhá ústa stvořitele, vyslovující tiché výzvy, jimž muži nedovedou odolat, zřídlo nektaru vábící k napití, vládkyni světa, jež jako svrchovaná vesmírná síla má ve své moci celé mužské pokolení. V hlubším ezoterickém smyslu vystupuje jako posvátné pole, kde je zaseto sémě všech bytostí, jež z lůna čerpají životní tep svrchované skutečnosti a v příhodný čas se odtud vynoří. Svým tvarem symbolizuje mystickou nulu //(šúnja)// neboli prázdnotu, v níž jsou obsaženy všechny věci. Mezi *chrámy zasvěcenými uctívání jóni je nejslavnější *svatyně Kámákhjádéví v Ásámu, v místě kde byly podle *legendy pohřbeny *genitálie zesnulé Šivovy manželky Satí. (Jan Filipský)