1. přísně uzavřená jednotka hierarchického *společenského systému, profesně specializovaná endogamní skupina (*endogamie), v níž je členství pevně určeno askriptivním dědictvím (*askripce) a *rituálním oddělením od ostatních kast. Kastovní systém je charakteristický zejména pro hinduistickou Indii (*hinduismus), avšak přetrvává i v dalších *zemích jižní Asie (Bangladéš, Nepál, Pákistán, Šrí Lanka).$Při studiu indického kastovního systému se slovem „kasta“ (anglicky //caste//, německy //Kaste// aj.) nepřesně označuje jak *varna (původně trojice, později čtvero společenských *stavů či *vrstev, odpovídajících *Dumézilově „indoevropské trojčlennosti“, dávnému „funkčnímu“ dělení *společnosti na třídy vladařů a válečníků, *duchovních a výrobců, k nimž byly následně přiřazeny masy původních obyvatel v roli sluhů a *nevolníků), tak //džáti// („zrození, původ“), jednu z mnoha skupin lidí stejného původu, ať už jednoho *rodu, nebo příslušníků více spřízněných rodů, které uzavírají *sňatky výhradně mezi sebou, případně *komunitu, kterou její společné etnické či *kulturní dědictví odlišuje od všech ostatních.$Hinduistická //džáti// obvykle sdružuje příslušníky jednoho nebo několika příbuzných povolání, jejichž výkon může poznamenat její členy větší či menší mírou rituálního znečištění, a tím více či méně omezit jejich styk s příslušníky jiných kast (tento aspekt vystihuje jejich portugalské označení odvozované od adjektiva //casto//, „čistý“). Mezikastovní styky se (zjednodušeně řečeno) řídí „pouty chleba“ //(rótí)//, tj. rituálními předpisy pro vzájemné stolování, a vztahem k „dcerám“ //(bétí)//, tedy pravidly endogamie a *exogamie. Kastovní (profesní) příslušnost danou rodem neklamně prozrazují příjmení: Gándhí je původem „voňavkář“, Dhóbí „pradlák“, Šrívástava „písař“, Džóší „astrolog“.$Ve védské literatuře zmiňované čtyři původní skupiny zvané varny (doslova „barvy“, tj. *bráhmani – *kněží a obětníci, *kšatrijové – bojovníci a vládci, *vaišjové – kupci, zemědělci a *šúdrové – *řemeslníci, služebníci) jsou předobrazem a jedním z orientačních vodítek pro klasifikaci v současnosti existujících asi tří tisíc hlavních kast. Výsadou příslušníků prvních tří stavů či varn je podstoupit *iniciační obřad //upanajana //(„uvedení“), jeden z dvanácti očistných ritů, jež mají kastovního hinduistu zbavit poskvrny fyzického početí a zrození, a tím ho zasvětit – rituálně očištěného – do studia posvátných textů a do „árjovského“ *společenství. Koná se zpravidla ve věku 8 až 12 let, byl považován za druhé zrození (odtud označení //dvidža//, „dvojzrozenec“) a zasvěcovaný při něm obdrží posvátnou šňůru //(jadžňópavíta)//, kterou pak po celý život nosí na nahém těle pod pravou paží a přes levé rameno. Zpravidla bývá bavlněná (pro kšatrije je vhodná i *vlna a pro vaišje *len), bílé či žluté barvy, a má být spletená ze tří pramenů (upředených bráhmanskou pannou), jež nositeli připomínají trojí dluh dávným žrecům, předkům a *bohům.$Míra *sociální mobility jednotlivce je dána schopností a vůlí jeho kasty změnit svůj rituální *status a zlepšovat své postavení v rámci kastovní soustavy. Kromě ekonomických a často i politických faktorů hraje roli ve vzestupu prestiže kasty i osvojení si a dodržování řady specifických zvyklostí typických pro tzv. dvojzrozence (vegetarianismus, abstinence, „čistý“ způsob přípravy a konzumace jídla, striktnější pravidla přípustnosti sňatků aj.). Přejímání způsobu života, *obřadů, náboženských představ a mravních zásad hlásaných vyššími kastami, ve snaze rituálně se k nim připodobnit, bývá v literatuře označován jako proces „sanskrtizace“, snaha přiblížit se k zdrojům hinduistické „velké tradice“ (jejímž posvátným *jazykem je *sanskrt). Mimo vlastní systém kast stojí bezkastovní obyvatelstvo, tzv. *nedotknutelní či „nedotýkatelní“ (//dalit//, *pária), nejnižší a nejvíce diskriminovaná skupina. Neortodoxní hinduistické směry (*bhakti, *tantrismus), stejně jako reformní hinduismus 19. a 20. století (Vivékánanda, Móhándás Karamčand *Gándhí) kasty (a zejména *diskriminaci nedotknutelných) chápaly jako nežádoucí sociální jev a prosazovaly jejich odstranění. Ačkoli indická *ústava kastovní dělení a diskriminaci zakazuje, tradice *kastovnictví nadále přetrvává v mnoha oblastech života společnosti;$2. skupina, vrstva, která se vědomě odlučuje, izoluje, nebo je izolována od ostatní společnosti. (Jan Filipský, Jaroslav Malina)