rakouský malíř, grafik, scénický výtvarník, básník a dramatik; přední představitel *expresionismu. Ze studií Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni byl vyloučen na základě realizace autorské hry //Mörder, Hoffnung der Frauen// (Vrah, naděje žen, 1909). Jeho prvním grafickým a literárním projevem se stalo dílo //Die träumenden Knaben// (Snící chlapci, 1908), jehož prostřednictvím vyjádřil svou platonickou a nenaplněnou lásku. V roce 1910 odcestoval do Berlína, kde spolupracoval s expresionistickým časopisem //Der Sturm// (Bouře). Po návratu do Vídně v roce 1911 byl zaměstnán jako učitel kreslení. V letech 1919–1924 vyučoval v malířském ateliéru na Akademii krásných umění v Drážďanech. Poté žil ve Francii a od roku 1931 ve Vídni. V roce 1934 emigroval do Prahy a v průběhu *druhé světové války žil v Londýně. Jeho dílo bylo v hitlerovském Německu zařazeno mezi //entartete Kunst //(„zvrhlé umění“) a zkonfiskováno. Kokoschka na konfiskaci reagoval provokativní malbou //Autoportrét zvrhlého umělce //(1937). Roku 1953 se usadil ve Švýcarsku, kde žil až do své smrti.$Kokoschka byl ovlivněn Vídeňskou *secesí, německým expresionismem a rakouskou barokní tradicí. Jeho umělecký rukopis se vyznačuje barevnými metamorfózami, světelnou férií, virtuálním pohybem a svobodnou transpozicí tónů a odstínů. Na svých plátnech dokázal zdokumentovat expresivní duševní rozpoložení. Jeho tvorba zahrnuje portréty (//Adolf Loos//, 1909; //Petr Altenberg//, 1909), *krajiny (//Dent du Midi//, 1910; //Tre Croci//, 1913), městská panoramata**, ***veduty (//Jeruzalém//, 1929; //Karlův most v Praze//, 1934) a erotické scény (//Milenci s kočkou//, 1917; //Odmítnutý milenec//, 1966). V 50. letech vytvořil monumentální obrazové kompozice, tematicky čerpající z *mytologie a starověkých dějin, v návaznosti na barokní nástropní malby: //Sága o Prométheovi// (1950) a //Thermopyly// (1954). Dramatickou lásku Kokoschky a pro něj „osudové ženy“ Almy Mahlerové (1879–1964; obletovaná múza společenských salonů, vdova po řediteli vídeňské Státní opery, známém hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi) dokládá obraz //Bouře (Větrná nevěsta)// (1914), provedený dynamickými a znepokojivými tahy štětcem. Toto dílo bylo inspirováno básní rakouského lyrika Georga Trakla (1887–1914) //Noc//. Naráží na lidovou pověru, podle níž větrný vír unáší ženy za divokými lovci. Na obraze je klid a uvolněné spočinutí krásné ženy kontrastem k nervóznímu, křečovitě sevřenému muži. Kokoschka k dílu poznamenal: „Bouři jsem namaloval zpaměti, když už jsem se rozešel s Almou Mahlerovou (…) Dokončil jsem ji na jaře 1914 a v květnu byla vystavena na výstavě Secese v Mnichově. Pak jsem ji prodal a získal jsem potřebné peníze, abych si koupil koně.“ Odezvu v Kokoschkově díle nalezl nejen milostný vztah k Almě Mahlerové, jak ho umělec zvěčnil v Bouři, ale i zranění a zhroucení lásky, s nímž se dlouho nedokázal vyrovnat. Motiv zmařeného dětského života (//Alma s dítětem a smrt//, 1913) odkazuje na *potrat, který Alma podstoupila, když s Kokoschkou otěhotněla; z téhož roku pochází kresba //Alma souká Kokoschkova střeva// (1913). Umělec zde využil podobenství s mučením svatého Erasma (kolem 240 – kolem 303), jehož trýznitelé mu vytahovali střeva z těla navijákem. Almě k této činnosti slouží kolovrátek. V roce 1915 Kokoschka odešel jako dobrovolník do *první světové války na ruskou frontu, z níž se vrátil s těžkým zraněním, vyčerpaný a poznamenaný na těle i na duchu. Alma ho odmítla navštívit a provdala se za německého architekta Waltera Gropia (1883–1969). Kokoschka si nechal zhotovit do detailu věrný model své ztracené lásky, oblečený do drahých šatů, a s touto loutkou v životní velikosti vyjížděl ve fiakru, do opery a opatřil jí také komornou. Svou umělou ženu mnohokrát namaloval (nejznámější je obraz //Žena v modrém//, 1919) a poslední z děl s tímto námětem //Autoportrét s loutkou// (1920/1921) sugeruje už rezignaci, jako by umělcovo hledání útěchy ve *fetiši dospělo k deziluzi. Kokoschkova hadrová figurína skončila v odpadcích: po jedné bouřlivé oslavě jí na zahradě usekl hlavu a rozbil o ni láhev červeného vína, až vzbudil pozornost drážďanské policie, která váženého profesora Výtvarné akademie málem podezírala z vraždy.$Kokoschka napsal také řadu expresionistických divadelních her, například //Sphinx und Strohmann //(Sfinga a slaměný panák, 1907) a //Der brennende Dornbusch //(Hořící trní, 1911) a vytvořil několik scénických výprav (//Kouzelná flétna//, Salcburk 1955 aj.). (Jaroslav Malina, Barbora Půtová)