původně //Kuan-š’-jin// („ten, který naslouchá hlasům světa“), čínské *jméno *Avalókitéšvary, *bódhisattvy milosrdenství, vystupujícího v *sútrách //Lotosová sútra, Avatamsaka sútra, Šúrangana sútra// a //Sútra srdce//. Nejuctívanější buddhistické *božstvo v Číně, též nejčastěji zobrazované. Rozmach kultu nastal již za *Tchangů (618–907) u všech *sekt, včetně nově uvedeného *tantrismu, kde na sebe bere „tisícirukou a tisíciokou“ formu (*symbol schopnosti vidět nebezpečí a pomoci všem, kdo v nouzi zvolají jeho jméno). Za *Sungů (960–1279) došlo k pozvolné proměně z mužské podoby v ženskou bohyni, způsobené řadou kulturních podnětů a rozšířené na celý *Dálný východ (korejsky: //*Kwanŭm//, japonsky: //Kannon//). Také v pozdějších *legendách se převtělovala v ženy, například v princeznu Miao-šan či promiskuitní tetu Ma s košíkem ryb.$Centrem jejího kultu je Pchu-tchuo-šan, ostrov při březích provincie Če-ťiang v Číně, analogie rodného ostrova (hory) Potalaka v Indii. Zjevuje se prý na vlnách v bílé splývavé říze a bosá, v rukou vázičku s nektarem osvícení a vrbovou větvičku k zahnání nemocí – tedy v sinizované podobě, pro niž chybí podklad v textech. Má přes třicet dalších *ikonografických zpodobení, většinou ženských, například s dítětem v náručí; jindy ji doprovází dvojice dětí (chlapec Súdhana a Dračí princezna). Běžným způsobem uctívání je recitovat „dháraní o veleslitovné Kuan-jin“ //(Ta-pej Kuan-jin čou)//, což vede k mnoha *zázrakům – příběhy o nich jsou dochovány ve výpravných cyklech. (Lucie Olivová)