americký malíř, grafik a sochař; představitel amerického *pop-artu. V roce 1937 se Lichteinstein zapsal na sobotní akvarelové kurzy v Parsons School of Design v New Yorku, kde se věnoval zejména malbě zátiší. V roce 1940 navštěvoval letní kurz malování na Art Students League v New Yorku pod vedením amerického malíře Reginalda Marshe (1898–1954). V letech 1940–1946 studoval výtvarné umění na Ohio State University v Columbusu, kde jej ovlivnil americký umělec Hoyt Leon Sherman (1903–1981). Sherman k výuce užíval tachistoskop (přístroj na určení rychlosti vizuálního vnímání), jehož prostřednictvím promítal v tmavé místnosti v rychlé posloupnosti diapozitivy předmětů. Poté museli studenti kresebně zachytit přetrvávající vjem z promítaných diapozitivů. V průběhu *druhé světové války se Lichtenstein seznámil s evropskou tradicí malby, která zapůsobila na jeho výtvarný projev. Do postgraduálního studia na Ohio State University nastoupil v roce 1947 a vedl zde kurzy malby. V roce 1951 se Lichtenstein přestěhoval do Clevelandu, kde se věnoval malbě a grafickému designu. V tomto období začal vystavovat také své šperky, jejichž výrobou se zabýval od druhé poloviny 40. let. Od roku 1957 Lichtenstein vyučoval na State University of New York v Oswegu a od roku 1960 na Rutgers University v New Jersey. V tomto období vytvořil litografii anticipující pop-art //Ten Dollar Bill //(Desetidolarová bankovka, 1956). V letech 1957–1961 začal uplatňovat styl abstraktního *expresionismu a principy obrazového uspořádání podle komiksu, včetně plošné barevnosti a „bublin“ k zobrazení promluvy. Tyto obrazy svým ztvárněním představovaly předimenzované panely a stripy (komiks s 3–6 políčky). Průlomovým dílem se v této souvislosti stala olejomalba //Look Mickey //(Podívej Mickey, 1961), již realizoval prostředky tiskové techniky Benday dots, původně užívané pro tištění barev na levném papíře. Postupně dosáhl dostatečně pravidelného vzoru o různé velikosti bodů, barevné škále a v kombinaci barevných kontrastů jako modrá a bílá nebo černá a bílá. Tato kombinace mu umožnila přiblížit se podobě tištěné reprodukce. Od roku 1969 aplikoval kromě bodů také pruhy.$Lichtenstein čerpal své náměty z oblasti spotřebního zboží, reklamních letáků a zásilkových katalogů, jak je patrné například na olejomalbách //Washing Machine //(Pračka, 1961), //Refrigerator //(Lednička, 1962) nebo //Spray// (Sprej, 1962). V roce 1962 vznikly obrazy, inspirované válečnou komiksovou tvorbou, například //Blam// (Blam), //Takka Takka// (Takka Takka) a// Brattata// (Brattata). V detailních záběrech vytvořil sérii žen //Blonde Waiting //(Plavovlasé vyčkávání, 1964), //Girl in Mirror// (Dívka v zrcadle, 1965) nebo //M-Maybe //(M-možná, 1965). Lichtenstein využil také přednosti techniky sítotisku, zejména její barevnou paletu, která mu umožnila lépe vyjádřit plošné vyznění reklamní a komiksové tvorby. Experimentoval s akrylovou barvou, jejímž prostřednictvím rozvinul svou originální verzi pop-artu na obrazech //Whaam! //(Whaam!,1963), //Good Morning, Darling// (Dobré ráno, miláčku, 1964) nebo triptychu //As I Opened Fire //(Když jsem zahájil palbu, 1964). V průběhu 70. let vytvářel série, v nichž navázal na tvorbu *impresionismu, *kubismu, *futurismu, expresionismu a *surrealismu. V roce 1977 navrhl design karoserie *automobilu BMW Art Car: 320i. V 80. letech se navrátil k tvorbě abstraktního expresionismu. V tomto období objektivoval motiv „mechanizovaných tahů štětcem“, původně námět jeho obrazových pláten (//Yellow and White Brushstrokes //[Žluté a bílé tahy štětcem, 1965]), do podoby série sochařských děl, k nimž patří například //Brushstroke //(Tah štětcem, 1996). Jeho pozdní tvorba zahrnuje velkoformátové krajiny, vycházející z tradice čínské malby (například //Landscape in Fog// „Krajina v mlze“, 1996). (Barbora Půtová)