francouzský prozaik, dramatik a publicista. Měl vyhraněný smysl pro sociální realitu. Kritické a satirické tendence se uplatňovaly v jeho žurnalistických pracích, prózách i v jeho dobově oceňovaných divadelních hrách (například //Les affaires sont les affaires// [Obchod je obchod], 1903). Dokázal společenskou realitu, včetně morálky, popsat, ale nejednou i diagnostikovat. S oblibou karikoval *životní styl měšťácké společnosti, fascinován byl rovněž násilím, brutalitou i erotikou, která se jevila jako samoúčelná, pokud se stala hlavním tématem jeho tvorby.$Čtenářsky velmi úspěšný román //De Journal d’une femme de chambre// (Deník komorné, 1900) přesahuje rámec francouzského *naturalismu, tedy oblast, do které jej literární historiografie obvykle zařazovala. Mirbeau v tomto díle obratně balancuje na pomezí několika žánrových oblastí – přejímá současně postupy dobrodružného, pikareskního románu, románu pro služky i erotické literatury. Formou „deníku“ zachycuje bohaté a dramatické životní osudy půvabné služebné Celestiny R., dívky poněkud volnějších *mravů, ale spontánních, zdravých *instinktů, které jí poskytují jistou postojovou nezávislost a schopnost kriticky hodnotit své okolí. Tento typ hrdinky autorovi umožnil „proniknout“ do všech základních sociálních vrstev dobové společnosti, stejně do prostředí šlechtického, měšťanského, buržoazního i do prostředí nájemných pracovních sil a chudiny. (Jiří Pavelka)