schopnost vymáhat a vynucovat praktické přijetí sociálního řádu a *hierarchie prostřednictvím poslušnosti, která se opírá o kolektivní očekávání získané v průběhu *socializace a *enkulturace. Jedinci dokážou vnímat příkazy obsažené v určité situaci a být jich poslušní prostřednictvím získaných nástrojů poznání a schémat vnímání a hodnocení. Pojem symbolické násilí zavedl francouzský sociolog Pierre Félix *Bourdieu (1930–2002) v publikaci //La reproduction: Éléments pour une théorie du système d’enseignement// (Reprodukce: Prvky teorie vzdělávacího systému, 1970).$Symbolickým násilím disponuje každá *moc, která vede k vnucení smyslu jako legitimně skrytých mocenských vztahů. Ty tvoří základ jeho síly. Symbolické násilí se opírá o shodu konstitutivních struktur *habitu ovládaných se strukturou vztahu ovládání, jemuž jsou jedinci podřízeni. Ovládaný pohlíží na ovládajícího prizmatem kategorií, které jsou výsledkem vztahu ovládání a odpovídají zájmům ovládaného.$Koncept symbolického násilí Bourdieuovi umožnil vyjádřit kritiku přijatých způsobů myšlení, ustálených vzorců chování a *privilegií, jejichž prostřednictvím se sociální řád zachovává. Symbolické násilí přisuzuje jistým významům legitimitu a zároveň zastírá donucovací povahu jejich šíření. Příkladem symbolického násilí za účelem udržení řádu je školský systém *společnosti. (Barbora Půtová)