český sochař, malíř, grafik, spisovatel a pedagog; účastník projektu *Kruh prstenu: Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnosti v reálném životě, krásné literatuře, výtvarném umění a dílech českých malířů a sochařů inspirovaných obsahem této knihy. V letech 1943–1945 se vyučil řezbářem a pozlacovačem v Hradci Králové, poté v letech 1946–1950 studoval na Vyšší průmyslové škole sochařsko-kamenické v Hořicích. V letech 1950–1955 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde absolvoval ve speciální škole pro kámen a dřevo Josefa Wagnera. Od roku 1990 byl poslancem České národní rady a místopředsedou pro vědu, vzdělání a kulturu českého parlamentu. V roce 1992 opustil politickou kariéru a věnoval se jako profesor sochařství výhradně pedagogické činnosti na Vysokém učení technickém v Brně, kde v roce 1992 spoluzaložil Fakultu výtvarných umění a v roce 1993 se stal jejím prvním děkanem. Na fakultě vedl ateliér sochařství a působil zde do roku 1998. Byl členem skupiny Trasa (1959) a členem Centra českého PEN-klubu.$V počátku sochařské tvorby ještě obsáhl tradici řemesla se vztahem k základním materiálům, kameni a dřevu, ale záhy ukázal, že bude realitu přetvářet svou bohatou fantazií a že ze všech sochařských materiálů bude jednoznačně preferovat dřevo. V letech 1958–1961 pracoval na proslulém cyklu hlav //Česká avantgarda (Generace avantgardy)//, v letech 1961–1962 vytvořil cyklus //Vertikální kompozice.// Následují další cykly (//Stará provensálská města, Dřevěné pomníky, Příští města, Věci pod krkem, Sochy na doteku závislé// aj.), v nichž v sochařském tvaru zhodnocoval vlastnosti dřeva strukturováním povrchu, například gravírováním, vpalováním nebo polychromií. Od roku 1980 se soustavně věnoval literatuře. Vydal řadu knih beletrie opírajících se především o problémy výtvarného umění (//Dřevěná knížka//, 1988, //Tiše se přemisťovati//, 1989, //Smírčí kameny//, 1990, //Kameny pokání//, 1993, autobiografický román //Holomráz//, 1995, //Americký kolotoč a jiné povídky//, 1997, //Deset zastavení v Provence//, 2000, //54 týdnů dobrého roku//, 2001 aj.). Publikoval v odborných časopisech a sbornících o českém sochařství, o problematice zejména moderního výtvarného umění i o dalších tématech a vydal rozsáhlé pojednání o sochařském portrétu ve světovém výtvarném umění (//Paměť sochařského portrétu//, 2003). (Jaroslav Malina)