poslední z tzv. velkých Soudců (Soudcové). Příběhy o Samsonovi jsou obsaženy ve *Starém zákoně v knize Soudců, kapitola 13–16. Podle nich Samson pocházel z *kmene Dan a jeho rodiče jej zasvětili *Hospodinu ještě před narozením jako nazíra. Bojoval proti Filištínům čili *Pelištejcům a vynikal mimořádnou silou, která souvisela s jeho dlouhými vlasy, jež si podle *zákonů *zasvěcení nesměl ostříhat. Toto tajemství vymámila na Samsonovi jeho milenka Dalila (*Delíla), která je prozradila Pelištejcům a ve spánku dala Samsonovi oholit hlavu, takže ztratil svou sílu. Pelištejci Samsona oslepili a uvěznili. V zajetí však Samsonovi vlasy opět narostly a jeho síla se vrátila, takže při slavnostní oběti pelištejskému bohu Dagánovi se mu podařilo strhnout budovu, pod jejímiž troskami zahynul spolu se shromážděnými Pelištejci. Vyprávění o Samsonovi má bájné rysy, jak již napovídá samotné jméno hrdiny a pohádkový motiv síly, skryté ve vlasech. Odráží však i historickou skutečnost, totiž boje mezi Pelištejci a izraelskými kmeny v 11. století př. n. l. na jihozápadě *Palestiny.$Je to i mytický příběh o ovládnutí muže. Domýšlivý, sebevědomý Samson vrší chybné kroky, až dovrší svou zkázu. Do pasti ho vlákala lstivá žena, do záhuby se ve skutečnosti zřítil pro vlastní vášnivou sexuální touhu, kterou nedokázal potlačit, takže přišel o rozum (= o vlasy na hlavě, kde by měl rozum sídlit), tedy i o svou mužnou sílu.$Odvozování mužské síly od vlasů bylo v prvotních společnostech docela rozšířené. V renesančním a pozdějším umění tento námět dokládá nadvládu ženy nad mužem. Symbolický význam vznešenosti přikládali vlasům například i merovejští *králové Francie, proto se nestříhali. Sigmund *Freud spojoval sny o vlasech se sexuální *potencí a ostříhání ve snu vykládal jako *impotenci. Ustřižení vlasů bývá metaforou pro *kastraci, rozevřené nůžky zase pro ozubenou vaginu //(vagina dentata)//. *Symbolika ozubené *vaginy koresponduje s *legendami o boji se zubatými, většinou dračími nestvůrami (například boj *Herkula s lernskou hydrou). Strach z ženy pohlcující muže má obrovskou emocionální sílu, zvláště když je sdílen *názor francouzského básníka Alfreda de Vignyho (1797–1863): „Víc nebo míň je každá žena Dalila.“ (Jaroslav Malina, Vladimír Sadek)