proces, jehož prostřednictvím dochází k *předávání specifických kulturních představ, znalostí a dovedností starší generací generaci mladší, jejíž členové se teprve po osvojení těchto představ, znalostí a dovedností stávají plnohodnotnými představiteli své *společnosti.$Socializace je dlouhodobým procesem poznávání a přijímání hodnot a norem, které dominují v dané společnosti. Prostřednictvím interakcí s druhými lidmi a pozorování ostatních se jedinec učí rozpoznávat sociální struktury a z nich vyplývající pravidla chování. Ty postupně interiorizuje, tj. zvnitřňuje si je do té míry, že je vnímá jako přirozenou součást svého pohledu na svět, nikoliv jako výsledek učení. Zároveň dochází k rozvíjení schopnosti rozlišovat mezi normami a hodnotami, které konsenzuálně vyznává celá společnost, a těmi, které jsou vázány na specifickou *subkulturu.$Socializace má zásadní význam jak pro každého jednotlivého *člověka, tak pro společnost jako celek. Bez procesu socializace se jedinec nemůže plnohodnotně začlenit do dané společnosti – sociální struktury determinující život v dané společnosti vnímá jako nesrozumitelné, chybí mu/jí hlubší cit pro sociální situace a nepříjemně prožívá distanc od společnosti. Prostřednictvím psychologických a antropologických výzkumů byly popsány tyto prožitky u tzv. vlčích dětí, vyrůstajících mimo společnost.$Druhou, komplementární funkcí socializace je zajišťování konsenzu a kontinuity společnosti. Bez procesu socializace, který umožňuje, aby všichni lidé náležící k určité společnosti uznávali alespoň v minimální míře shodné hodnoty a normy a představy o světě, by se neúměrně prohloubily konflikty ve společnosti, a to zvláště mezi jednotlivými generacemi (Arendt, 1994).$Teorie socializace jsou rozvíjeny ve dvou pojetích, které se liší mírou pasivity/aktivity jedince, který prochází socializací. Jedno z nich považuje člověka za zcela tvárnou bytost, a tedy proces socializace je viděn jako výhradně jednosměrný. Člověk pasivně přijímá veškeré vlivy, které k němu přicházejí z okolí. Druhé pojetí socializace zdůrazňuje obousměrnost tohoto procesu. Jedná se o tzv. model vzájemného ovlivňování (Schaffer, 1996). Člověk je aktivním subjektem, který vstupuje do interakcí se svým okolím a o vlivech, jež na sebe nechá působit, do značné míry rozhoduje sám. Na straně jedince je tak proces socializace limitován jednak dispozicemi, s nimiž se narodí, jednak jeho/její dosavadní biografií a dále jeho osobní preferencí určitých hodnot a norem. (Viz též *enkulturace, *socializace, genderová) (Jaroslav Malina, Irena Smetáčková)