italský malíř; jeden z nejvýznamnějších představitelů vrcholné *renesance. Byl činný zejména v Benátkách, kde se stal v roce 1516 státním malířem Benátské republiky, v Bologni, ve Ferraře, v Mantově a v *Římě. Byl ovlivněn spolužákem a spolupracovníkem *Giorgionem (dokončil jeho //Venuši// a //Koncert v přírodě//), od něhož se lišil živějším *temperamentem a silnějším *patosem.$Usiloval o vytvoření obecného ideálu krásy postav i krajiny, dokázal spojit duchovní základ s porozuměním pro smyslovou krásu (//Láska nebeská a pozemská//, 1514; //Flóra//, kolem roku 1515; //Venušina toaleta// aj.). Pracoval především se světlem a barvou, jejíž živost a intenzita je pro jeho dílo typická; obnovil iluzionismus, který však pro něho již nebyl cílem, ale vyjadřovacím prostředkem (//Noli me tangere; Assunta; Nanebevzetí Panny Marie//, 1516–1518; //Madona rodiny Pesaro//, 1519–1526; //Ecce homo; Apollo a Marsyas; Pieta// aj.). Jeho dynamické historické, mytologické a biblické kompozice s dramatickými afekty //(Bitva u Cadore; Danae; Mariina cesta do chrámu)// a psychologizující portréty //(Císař Karel V.; Ippolito de Medici)// předjímaly principy *barokní malby. Z mytologických námětů je významný zejména obraz //Bakchos a Ariadna//, který svým zářivým koloritem a pádnými tělesnými objemy patří k nejkrásnějším projevům *senzualismu v evropském umění, a obraz //Danae//, pozoruhodný neobvyklou interpretací antické látky. V pozdní tvorbě užíval dělený rukopis z barevných skvrn (//Vlastní podobizna//;// Snímání z kříže// aj.). Tizianovo dílo ovlivnilo zejména *Tintoretta a Paola *Veronese. (Jaroslav Malina)