německý prozaik, básník a publicista. Patřil k německým autorům, které poznamenaly deprimující zkušenosti na frontách *první světové války. Jako levicově orientovaný publicista se kriticky vyjadřoval k politickému vývoji v *zemi, což mu přineslo mnohé těžkosti. Pranýřoval zejména německý *militarismus, německou *byrokracii a politické poměry ve Výmarské republice. Satiricky glosoval také fašistické aktivity a s předstihem varoval před ideologií nacionálně socialistického hnutí. Jeho životní situace v Německu se postupně stala neúnosnou. Od roku 1929 žil ve Švédsku, kam z rasových a politických důvodů emigroval. Ztráta kontaktu s německým prostředím a publikem a rovněž těžké onemocnění způsobily, že autor zvolil – dva roky poté, co byl zbaven německého občanství – dobrovolnou smrt.$Tucholského kultivovaná literární tvorba je značně členitá, zahrnuje publicistiku, *poezii i rozmanité prozaické útvary. Prozrazuje autorovu bojovnou zaujatost pro demokratické ideály, jeho satirické sklony, smysl pro nadsázku a *ironii a také schopnost syntetizovat podněty z různých žánrových oblastí. Jeho nejvýznamnější prací se stal //Schloß Gripsholm// (Zámek Gripsholm, 1931), dílo, které literární historiografie obvykle označuje za román. Tato rozsahem nevelká kniha je žánrově obtížně vymezitelná. Nejblíže má k deníkové novele s reportážními prvky. //Zámek Gripsholm// není pouze soukromou zpovědí, popisem událostí, které autor knihy Kurt Tucholsky a jeho přítelkyně Lýdie (Princezna) prožijí na pětitýdenní dovolené na švédském *zámku Gripsholm. Není pouze zprávou o osobní krizi, *depresích a pochybnostech života ztrácejícího smysl, ale je působivým, psychologickým dokumentem o tíživé atmosféře doby ohrožované rozpínajícím se *fašismem. Tucholsky zde vytvořil i poetický obraz přirozené a spontánní *lásky, jež osvobozuje od *konvencí*předsudků a zavazuje k vděčnosti a něze. (Jiří Pavelka)