1. soustavné třídění *typů v nějaké oblasti;$2. vědecká *metoda, založená na rozčleňování *objektů a jejich seskupování pomocí zobecněného *modelu nebo typu; dále též výsledek takového postupu; typologický způsob myšlení se uplatňuje hlavně v oborech zkoumajících složité a různorodé objekty (v *antropologii, *archeologii, *biologii, geografii, *jazykovědě, *psychologii, *sociologii aj.);$3. archeologická metoda definující *konkrétní typy na základě shodné *morfologie a stylu (taxonomie) a dokumentující jejich výskyt v archeologickém inventáři, jejich časové a prostorové rozšíření (systematika). V archeologii začal jako první (od roku 1866) typologickou metodiku aplikovat švédský archeolog Hans Olof Hildebrand (1842–1913). Využíval ji však pouze prakticky (zejména při třídění spon v letech 1872–1873) a na rozdíl od Montelia nepodal teoretické zdůvodnění a metodická rozpracování. Za vlastního tvůrce typologické metodiky v archeologii je proto právem označován jeho krajan Oscar Augustin *Montelius (1843–1921). K vypracování metodiky využil Montelius nejen etnologických paralel, ale i soudobého technologického vývoje, který dokumentoval na příkladu železničních vagonů (ukázal vývojovou návaznost tvarů oken na sérii železničních vagonů: anglického z roku 1825, rakouského z roku 1840 a dvou švédských vagonů, z nichž jeden je první třídy a druhý smíšený [první i druhé třídy]). Zatímco německý archeolog a etnolog Gustav Friedrich *Klemm (1802–1867) se inspiroval ontogenetickým zárodečným vývojem, nezastíral O. A. Montelius podněty darwinovského evolucionismu. Monteliův žák Nils Åberg (1888–1957) o tom v roce 1930 napsal: „Typologická metoda je aplikací darwinismu na produkty lidské práce. Zakládá se na předpokladu, že lidská vůle je spoutaná jistými *zákony, blízkými těm, které jsou důležité ve vývoji organického světa. Starožitnosti se vyvíjejí tak, jako by byly živými organismy, jednotlivé předměty jsou individua, typologická série představuje vývoj druhu (rodu) a skupiny typologických sérií pak vývoj rozvětvených druhů, které tvoří čeleď.“ (Jaroslav Malina)