označení (tradiční a popularizující) pro ženské *plastiky a *skulptury v celém průběhu *pravěku, počínaje obdobím jejich vzniku v *mladém paleolitu před 32 000 až 11 000 lety (*umění, paleolitické) a konče pozdním *neolitem; termín není možno spojovat s *Venuší, italskou bohyní milostného půvabu, která se časem proměnila v bohyni smyslné *lásky a od 3. století př. n. l. byla ztotožněna s řeckou *Afrodítou, nebo jej dávat do souvislosti s antickým *ideálem krásy.$Venuše byly vytvářeny podle specifického *kánonu (povětšinou stylizovaně, se zdůrazněním rodící a rozmnožovací síly ženy) z *kamene, *hlíny i z *kosti a jiných materiálů organického původu a zřejmě souvisely s *rituály plodnosti, zrození a uchování života.$Archetypální pojetí pravěkých venuší bylo jedním z podnětů pro vznik moderního *výtvarného umění, například v díle sochařů Constantina *Brăncuşiho (1876–1957) nebo Henryho *Moora (1898–1986). Z českých výtvarníků byl tvary paleolitických venuší inspirován například Vladimír *Drápal (narozen 1921). (Jaroslav Malina)