ruský prozaik a dramatik; jeden z nejvýznamnějších ruských spisovatelů 20. století. Narodil se v rodině duchovního; od roku 1932 žil v *emigraci. Vystudoval petrohradský polytechnický institut (fakulta stavby lodí); už za studií se věnoval politické činnosti (byl členem bolševické *frakce sociálně demokratické strany a za *revoluce 1905 byl nějakou dobu vězněn), později spojoval svou profesi lodního inženýra (dočasně i vědeckého pracovníka) s literární tvorbou. Za protiválečnou novelu //Na kuličkach// (Zapadákov, 1913) byl soudně stíhán. V roce 1916 odjel do Anglie, pracoval jako lodní inženýr v loděnicích v Glasgowě, Newcastlu a Sunderlandu (pod jeho vedením byl postaven jeden z největších ruských ledoborců – Alexandr Něvskij), což našlo odraz v jeho satirické novele //Ostrovitjane// (Ostrované, 1917) a v povídce //Lovec čelovekov// (Rybář duší, 1918). V bouřlivém roce 1917 se vrátil do Ruska a stal se významnou osobností kulturního života v Petrohradě.$V roce 1920 napsal povídku //Peščera// (Jeskyně) a své stěžejní dílo //My// (objevilo se v letech 1924/1925 v překladech zprvu do češtiny [Praha: Ot. Štorch-Marien, 1927], angličtiny a francouzštiny; v Rusku bylo vydáno až v letech přestavby, v roce 1987). V povídce //Jeskyně// zachytil počáteční období komunistické nadvlády, v níž spatřoval návrat k *prehistorické „jeskynní“ existenci. Román //My//, pochmurná vize *totalitního systému založeného na obludném *etatismu, krajním *racionalismu a mechanizovaném, totálním *kolektivismu, byl dílem epochálního významu: groteskně satirické přetvoření *utopií minulých věků (*Platón, //Ústava//, Thomas *More, //Utopie//, Thomaso *Campanella, //Sluneční stát//, Francis *Bacon, //Nová Atlantida// aj.) oplodněné fantastikou Herberta Georga *Wellse, neorealistickým viděním skutečnosti a intuitivní pochmurnou předtuchou negativních vývojových cest 20. století i příštích věků vyústilo v sžíravou románovou antiutopii. Jejím dějovým jádrem je život v „Jednotném státu“ vzniklém někdy v třetím tisíciletí po „dvousetleté válce“, kdy lidé už nevědí nic o bídě, ztratili však jména a stali se pouhými „čísly“, lidmi-šroubky; jejich život je racionalisticky organizován a přísně střežen Úřadem Strážců. Po odhalení spiknutí revoltujících občanů proti Velkému Dobroditeli jsou *kacíři popraveni a všem nespokojencům je vyoperován „uzlík“ fantazie, zdroj lidské nespokojenosti a věčné touhy po svobodě.$Román //My// varoval před odlidštěním, mravním vakuem, umrtvením myšlení a společenským úpadkem, znamenajícím konec moderní *civilizace. Román napsaný ve formě deníkového záznamu ovlivnil a inspiroval evoluci žánru *science fiction 20. století – Aldous Leonard *Huxley, //Brave New World// (Krásný nový svět, 1932), Arthur *Koestler, //Darkness at Noon// (Tma o polednách, 1940), George *Orwell, //Animal Farm// (Zvířecí farma, 1945), //Nineteen Eighty-four// (//1984//, 1949). (Jaroslav Malina, Ivo Pospíšil)