francouzský teolog a *scholastický filozof. Hájil *názor, že obecné pojmy nejsou pouhými jmény, ale existují výhradně v mysli; jeho učení (zaujímal pozici mezi umírněným *nominalismem*realismem – takzvaný konceptualismus) bylo odsouzeno roku 1121 na církevním *koncilu v Soissons; na církevním sněmu roku 1149 v Sens byl posmrtně prohlášen za *kacíře. Měl pověst uctívaného teologa, filozofa a učitele, stejně jako obávaného diskutéra, svárlivého společníka i nenáviděného protivníka.$Pierre Abélard kromě jiného zformuloval pět bodů *kritiky filozofických textů, jež podryly středověkou víru v neotřesitelnost starých *autorit (*ars inveniendi). Zasloužil se také o emancipaci *etiky jakožto svébytné filozofické disciplíny; do té doby byla standardně chápána jako součást *teologie. Do etického rozvažování vnesl důraz na *subjekt jednání a jeho úmysly, což ho vedlo ke kritice existujícího trestního práva (které například nerozlišovalo mezi vraždou a neúmyslným zabitím). Abélarda lze proto považovat za jednoho z prvních středověkých humanistů (*humanismus).$Pozoruhodné byly rovněž jeho milostné osudy. Abélard po letech studií (mezi jeho učitele patřili Anselm z Laonu, Jan ze Salisbury, Roscellinus z Compiègne a Vilém z Champeaux) a pobytu v rodné Bretani otevřel v Paříži u *kláštera svaté Jenovéfy školu, která v letech 1114–1118 patřila k proslulým centrům vzdělanosti. V době milostné aféry (1118–1119) se svou žačkou Héloisou byl *kanovníkem v Notre-Dame. Vášnivá tělesná *láska nezůstala bez následků – Abélard unesl těhotnou dívku a ukryl ji u své sestry v Bretani, kde Héloisa porodila chlapce. Po návratu do Paříže došlo nakrátko k Abélardovu usmíření s Héloisiným strýcem a opatrovníkem, kanovníkem Fulbertem – za jeho přítomnosti byli milenci „spojeni manželským požehnáním“; před *veřejností ovšem svůj vztah tajili, vídali se jen zřídka, aby nebyla ohrožena Abélardova kariéra. Héloisa – zřejmě po dohodě s Abélardem – odešla do ženského kláštera v Argenteuil. Příbuzní Héloisy to vnímali jako farizejství a vypočítavost: najatí služebníci v noci Abélarda v jeho domě přepadli a vykastrovali. Po těchto událostech Abélard a Héloisa přijali řeholní roucho. Jejich láska, přerůstající v duchovní přátelství a vzájemnou úctu, však trvala, i když byli odloučeni. Abélard kolem sebe shromáždil početnou skupinu příznivců a žáků. Současně byl pronásledován svými odpůrci. Mimo jiné založil klášter sv. Ducha (Paraclet) poblíž Troyes a zastával hodnost *opata v klášteře Saint-Gildas de Ruys. Příběh obou milenců pokračoval i po Abélardově smrti v převorství clunyjského kláštera, v Saint-Marcel-lez-Chalon roku 1142: jeho tělo bylo odtud tajně převezeno do kláštera Paracletu, kde se mezitím Héloisa stala abatyší a kde svému milenci nechala postavit *pomník. Roku 1163 ve věku asi dvaašedesáti let „ho následovala do téhož hrobu“.$Láska Abélarda a Héloisy byla vyjádřena v dopisech, které si tato dvojice údajně vyměňovala v roce 1132. Jejich korespondence představuje snad nejpodmanivější milostný příběh, jaký se kdy ve světové literatuře objevil (//Historia calamitatum Abaelardi// [Historie utrpení], asi 1132). Existuje však oprávněné podezření (toto stanovisko zaujímal například přední znalec této problematiky francouzský historik Georges *Duby), že Héloisiny dopisy jsou literárním podvrhem. (Pavel Dufek, Jaroslav Malina, Jiří Pavelka)