americká antropoložka; v současné době působí na katedře antropologie Kolumbijské univerzity v New Yorku (USA). Zabývá se zejména výzkumem beduínské společnosti v Egyptě, rozvíjením antropologické teorie *genderu a kritikou antropologických koncepcí *kultury.$Lila Abu-Lughodová je dcerou amerického politického myslitele jordánského původu Ibrahima Abu-Lughoda a americké historičky a socioložky Janet L. *Abu-Lughodové, jimž Edward *Said věnoval svou práci //Orientalism: Western Conceptions of the Orient// (1978, česky: //Orientalismus: Západní koncepce Orientu//, 2008). Antropoložce Lile Abu-Lughodové se díky její napůl arabské *identitě podařilo začlenit se v 80. letech do *komunity *Beduínů Awlad Ali v Egyptě. Výsledky výzkumu této beduínské pospolitosti zveřejnila v monografii //Veiled Sentiments: Honour and Poetry in Bedouin Society// (Zahalené city: Čest a poezie v beduínské společnosti, 1986). Ve zkoumané skupině si všimla dvou protikladných *diskurzů *cti a emocionality (*emoce). Důstojné a stoické chování na veřejnosti je doplněno silným vyjádřením emocí v orální *poezii, což je ústřední charakteristikou jejich sociálního života. Monografie Abu-Lughodové vychází původně z interpretativního *paradigmatu (*antropologie, interpretativní), avšak zahrnuje prvky poststrukturální teorie (*antropologie, poststrukturální) a je výrazně reflexivní vzhledem k pozici výzkumníka, výzkumným metodám, způsobům reprezentace a analýzám nativního diskurzu. V popředí jejího zájmu se objevují témata emocionality a genderu u žen na *Blízkém východě, které Abu-Lughodová rozvíjí i nadále. V knize //Writing Women Worlds// (Psaní ženských světů, 1993) se zabývá vyprávěními beduínských žen, z nichž odvozuje výklad jejich životních drah. Témata vyjednávání ženské identity na Blízkém východě v *kontextu *tradice, modernity, *náboženství a *sekularismu se věnuje v souboru studií //Remaking Women: Feminism and Modernity in the Middle East// (Znovustvoření ženy: Feminismus a modernita na Blízkém východě, 1998).$Způsoby uvažování a reprezentace Lily Abu-Lughodové jsou inovativní a obohacují teorii i empirii moderní antropologie. Například článek „Interpretations of Culture(s) After Television“, který je věnován vlivu televizních seriálů na utváření moderní ženské identity v Egyptě, představuje současně programový rozchod s interpretativním přístupem amerického antropologa Clifforda *Geertze, který přerostl do zásadní kritiky koncepce kultury v její studii „Writing Against Culture“ (Psaní proti kultuře, 1991). Koncepci kultury považuje za falešný cíl antropologických výzkumů, za mocenský nástroj k tvorbě jiného; jeho prostřednictvím jsou takto získaní druzí konstruováni, produkováni a udržováni. Kultura podle ní nemůže být nadále chápána jako samozřejmý nástroj dělení mezi lidskými skupinami, neboť přeceňuje vnitřní soudržnost a homogenitu. V tomto světle navrhuje alternativní koncepce, jako například *etnografii partikulárního prostředí, výzkum praktik, jednání či konexí. Koncepce kultury má být odstraněna z důvodu „taktického humanismu“, protože bývá používána aktéry stejně jako koncept *rasy. Přestože byla zdůrazňována negenetická povaha kultury, tíhne tato koncepce stále k biologizaci. Obecně kulturní diskurz skrze esencializaci druhých produkuje mocenské vztahy a *hegemonie. Tyto úvahy Lily Abu-Lughodové rozvířily v 90. letech 20. století vášnivou polemiku mezi kritiky a zastánci koncepce kultury. V současné době je koncepce kultury stále častěji považována za problematickou a je obcházena a nahrazována studiem politiky identit a diferencí (Michal Tošner)