rakouská básnířka a spisovatelka. Do *literatury vstoupila v 50. letech 20. století jako autorka lyrických básní (//Die gestundete Zeit// [Čas na úvěr], 1953; //Anrufung des groβen Bären// [Vzývání velkého Medvěda], 1956) a ihned vynikla. Tehdy se stala členkou a také nositelkou vyznamenání západoněmecké Skupiny 47. Kritika ji velebila jako hvězdu na poetickém nebi a spisovatelčin pozdější obrat k próze snad ani nechtěla vzít na vědomí.$Ve Vídni, na křižovatce národních *kultur, ve *městě setkávání dlouholeté habsburské historie se současností, absolvovala filozofická studia a filozofii pak ve své literární tvorbě vždy dokázala převést do uměleckého jazyka. Naléhavé otázky po smyslu lidské *existence, jak si je kladla *generace zasažená *ideologií *nacismu, jsou společné její tvorbě z přelomu padesátých a šedesátých let, obsahující přednášky, eseje, rozhlasové hry a prózu (//Das dreiβigste Jahr// [Třicátý rok], 1961). Následovalo desetileté odmlčení, které v roce 1971 prolomil pozoruhodný, kritikou velmi kontroverzně přijatý román //Malina// (1971). Jediný román Ingeborg Bachmannové vznikl jako první část zamýšleného, nedopsaného cyklu //Způsoby smrti//, další svazky se dochovaly jen ve *fragmentech. Je nepochybné, že //Malina// nese prvky autobiografické, zavdal také podnět k nejedné *spekulaci (zejména v souvislosti se vztahem Bachmannové ke švýcarskému spisovateli Maxu Frischovi), avšak míra literární stylizace a *ironický odstup díla nedovolují odhalovat naprosto žádné souvislosti či *konkrétní intimnosti; Bachmannová sama mluvila o autobiografii „duchovní a imaginární“.$Toto dílo se třemi hlavními postavami – dvěma muži a jednou ženou – bývá někdy prezentováno jako příběh milostného trojúhelníku, ale ve skutečnosti je jeho tématem *konfrontace a *konflikt *mužského (rozum, *tvořivost) a *ženského (cit, sebedestrukce) principu: nezaujatý analytik a systematik Malina, s nímž ženská postava JÁ (román je vyprávěn z ženské perspektivy) bydlí, je vlastně dvojníkem rozpolcené a rozjitřené ženské bytosti a vede s ní vnitřní dialog z racionální mužské pozice. (Jaroslav Malina)