jedna ze základních antropologických tezí materialistických přirozeněprávních teorií (*právo, přirozené). Vyjadřuje domněnku, že přirozený stav mezilidských vztahů se vyznačuje nesmiřitelnými *antagonismy, které vznikají při konkurenčním boji o *vlastnictví statků. Proti přirozenému stavu stojí stav společenský: *společnost potlačuje individuální soukromé *války buď mocensky, anebo novým rozumovým uspořádáním vztahů (*smlouva, společenská). Úloha ubránit *mír přísluší panovníkovi, který má k dispozici autoritativně prosazovaný systém *pozitivního práva. Ačkoli není jejím autorem, proslavil tezi //bellum omnium contra omnes// anglický filozof a teoretik státu a práva Thomas *Hobbes (//Leviathan, or the Matter, Forme, and Power of a Commonwealth, Ecclesiasticall and Civil//, 1651; česky: //Leviathan neboli O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského//, 1941). Viz též materialismus, mechanický, *osvícenství, *stát. (Břetislav Horyna)