*kulty, jejichž základem je *víra, že evropské statky (lodě, letadla, zboží apod.) jsou nikoli výsledkem lidské práce, ale pocházejí od vyšších sil. *Evropané si všechny statky nechávají pro sebe a tají před obyvateli *Melanésie způsoby, jak je lze získat. Nativní *prorokové a zvěstovatelé kultů cargo bez ustání hledali a nabízeli nové způsoby, jak cargo získat. Po jejich selhání byly hledány další cesty ke cargu v nových kultech. Kulty cargo se objevily v melanéských kulturách, které měly jen minimální nebo vůbec žádný vzájemný kontakt. Těchto kultů existovaly stovky, velmi rychle vznikaly, proměňovaly se a zanikaly; první se objevily již na konci 19. století a byly hojně rozšířeny až do sedmdesátých let 20. století. Například v západní Melanésii po *druhé světové válce byly cargo kulty založeny na víře, že předměty používané *bělochy (nejčastěji příslušníky amerických vojenských posádek pobývajících během druhé světové války na ostrovech v Tichomoří, do té doby prakticky nenavštěvovaných) pocházejí od předků *Melanésanů ze země mrtvých, ležící za mořem. Ti jednoho dne přijdou, bohatství (zboží, cargo) dají svým potomkům a bělochy vyženou.$Podle antropologa Petera Lawrence (narozen 1921) kulty cargo tvoří víra v cargo a cargo rituály. Víra popisuje božský původ carga a dává návod, jak cargo získat od mrtvých předků prostřednictvím proroků nebo zvěstovatelů. Rituály cargo jsou pak náboženské aktivity, s jejichž pomocí lze cargo získat. Kulty cargo se tak od sebe liší *mytologií*rituály. John Keith McCarthy (1905–1976) označil kulty cargo za víru lidí bez naděje; podle Lawrence kulty cargo vyjadřují nespokojenost jejich stoupenců s vlastní situací v koloniální společnosti.$Cargo kultům věnovali antropologové pozornost zejména od poloviny 20. století. K nejvýznamnějším badatelům patřili Margaret *Meadová (1901–1978), Peter Lawrence a Peter Worsley (narozen 1924). Margaret Meadová zprostředkovala informace o hnutí Johna Frumma a Paliau (Tanna a Vanuatu). Peter Lawrence zkoumal kulty cargo na *Nové Guineji (zejména oblast Madangu) a je autorem klíčové monografie //Road Belong Cargo// (Cesta ke cargu, 1964). Peter Worsley publikoval k tématu práci //The Trumpet Shall Sound : A Study of ”Cargo” Cults in Melanesia// (Polnice bude znít: Studium kultů cargo v Melanésii, 1957), která představuje komentovaný přehled literatury o kultech cargo.$Existenci cargo kultů užívají tvůrci a stoupenci *archeoastronautické hypotézy (Erich von *Däniken aj.) jako *analogii pro výklad vzniku prehistorických kultů (představa vyspělých *mimozemšťanů, „božských bytostí“ předávajících primitivním pozemšťanům *kulturu*civilizaci). (Jaroslav Malina Martin Soukup)