americký multimediální umělec zabývající se trojdimenzionálními výtvarnými rekonstrukcemi z oboru paleoantropologie. Deak vyrostl v Connecticutu; v současnosti žije a tvoří v New Yorku, kde si založil umělecké Studio V. $ V roce 1991 spatřil v dokumentárním televizním pořadu amerického umělce Johna Gurcheho (narozen 1951) v průběhu jeho práce na rekonstrukci skulptury příslušníka hominidního druhu //Australopithecus afarensis//. Jedná se o mezník, jenž učinil předmětem jeho výtvarné práce a uměleckého zájmu vědecké rekonstrukce vzhledu našich evolučních předků. Za zdroj inspirace lze považovat i knihu //Prehistoric Man: The Dawn of the Species// (Pravěký člověk: Úsvit druhu 1980) českého paleoantropologa a biologa Vratislava Mazáka (1937–1987), vyzdobenou ilustracemi českého malíře Zdeňka Buriana (1905–1981), jíž vlastnil jeho dědeček. Deak tráví většinu svého volného času v zoologických zahradách, kde studuje a výtvarně zachycuje typické vzorce chování primátů.$ Své první skici hominidů vytvořil v American Museum of Natural History v New Yorku, kde v 26 letech poznal amerického antropologa Garyho J. Sawyera. Ten byl při pohledu do Deakova skicáře doslova ohromen jeho kresbami neandrtálců. Pod Sawyerovým vedením Deak začal systematicky vytvářet vědecké rekonstrukce vzhledu raných hominidů. Výsledkem jejich spolupráce se stala zejména kniha The //Last Human: A Guide to Twenty-Two Species of Extinct Humans //(Poslední člověk: průvodce dvaadvaceti vyhynulými druhy člověka 2007), na níž se autorsky podíleli také primatolog Esteban Sarmiento, americký spisovatel Richard Milner a američtí paleoantropologové Donald C. Johanson (narozen 1943) a Ian Tattersall (narozen 1945). V roce 2008 byla tato kniha oceněna zlatou medaili Independent Publisher Book Award v kategorii věda.$ Deak ve své výtvarné tvorbě užívá prostředky moderní počítačové grafiky a modelace, zejména programy ZBrush, Vue a Adobe Photoshop. Zpravidla kombinuje různá média za účelem navození maximálního realismu. Výchozím bodem jeho rekonstrukcí je studium hominidních fosilních nálezů a práce s jejich odlitky. Následuje modelace hlavy z jílu, vytvoření svalové struktury, chrupavek, pokožky, vlasů a ochlupení. Citlivě promýšlí umístění očí a mimický výraz obličeje. Jeho pracovní postupy jsou důsledně založeny na vědeckých poznatcích. K tomu, aby mohl ve své tvorbě využít poznatky srovnávací anatomie, dokonce navštěvoval antropologické semináře.$ Jeho díla věnovaná evoluci člověka jsou zastoupena ve stálé expozici Hall of Human Origins v American Museum of Natural History v New Yorku. Deak vytváří umělecké rekonstrukce hominidů také pro televizní stanice National Geographic TV, Nova (dokumentární série //Becoming Human//) nebo BBC Documentaries a periodika //Scientific American, The New York Times nebo Discovery Channel Magazine//. Na putovní výstavě// Lucy’s Legacy: The Hidden Treasures of Ethiopia// (Dědictví Lucy: skryté poklady Etiopie), jíž pořádalo Houston Museum of Natural Sciences, vytvořil v programu Adobe Photoshop 23 metrů dlouhé nástěnné panoráma ilustrující průběh antropogeneze probíhající na území Etiopie. Deak je také autorem návrhů podoby primátů k filmu //Rise of the Planet of the Apes// (Zrození Planety opic, 2011).$ (Barbora Půtová)$ ${img{images/Deak.jpg}{alone}}$1. Rekonstrukce druhu// Paranthropus boisei//$ ${img{images/Deak_2.jpg}{alone}}$2. Rekonstrukce druhu //Homo habilis//$${img{images/Deak_3.jpg}{alone}}$3. Nástěnné panoráma zachycující průběh antropogeneze probíhající na území Etiopie$