záměrné úpravy tvaru lebky nejčastěji za účelem estetickým (přiblížení se ideálu krásy vnímaném danou kulturou) či v rámci snahy vymezit sociální status jedince. Praktiky umělého deformování lebek byly zaznamenány téměř ve všech geografických oblastech světa v různých časových obdobích. Archeologické nálezy potvrzují, že umělé deformace lebek prováděli *Egypťané již více než 3000 let př. n. l. Velmi rozšířený byl tento *zvyk u mezoamerických a jihoamerických kultur (*Mayové, *Inkové, *Olmékové a další). Příklady umělého deformování lebek nacházíme také v Evropě. První písemné záznamy o provádění těchto praktik pocházejí ze 7. stol. př. n. l. od *Hésioda a především z 5. stol př. n. l. od *Hérodota*Hippokrata. Kriticky se proti umělé lebeční deformaci postavil slavný římský lékař *Galénos (2. stol. n. l.). Jak oblíbený byl tento zvyk, dokazuje také skutečnost, že se projevil i v umělecké tvorbě. V Bosně a v Řecku byly objeveny sošky, jejichž hlavičky byly záměrně deformovány. K největšímu rozšíření tvarových úprav lebek v Evropě došlo v *době stěhování národů (4.–6. století n. l.). Z tohoto období existují četné *archeologické nálezy deformovaných lebek zejména ze střední Evropy a Krymu.$V Asii bylo zaznamenáno deformování lebek u některých kmenů na Celebesu a Borneu. Také v Africe bylo upravování tvaru lebek rozšířeným zvykem především u kmenů v oblasti horního toku Nilu. Častou technikou je obtáčení hlavy *novorozenců liánovým provázkem od obočí až k temeni. Obvazy se dětem sundají v době, kdy se učí chodit. Lebka získá homolovitý tvar. Tento zvyk byl popsán u kmene *Mangbetů v severním Kongu.$V Severní Americe byla deformace lebek rozšířena u většiny *indiánských etnik v jihozápadní části USA. Matky nosily nemluvňata na zádech, pevně přivázané na prkénkách. Docházelo tak k oploštění týlu. V západním pohraničí Kanady a USA byla deformovaná hlava u *Kwakiutlů*Činuků znamením vznešenosti. Otroci si hlavy deformovat nesměli. Vědomé úpravy tvaru lebky u *Čoktavů (na jihu USA) byly dokonce příčinou jejich pojmenování (ze španělštiny: //chato//, „plochá hlava“).$Také ve Střední a Jižní Americe bylo před příchodem Španělů deformování lebek velmi rozšířeným zvykem. Zajímavé úpravy lebek prováděli Olmékové (deformované lebky dvojlaločného tvaru). U Mayů bylo ideálem dosáhnout takového tvaru lebky, aby se hlava člověka podobala hlavě jaguára, posvátného *zvířete *mayské kultury. Aby dosáhli žádoucího tvaru, upevňovali dětem hlavy mezi prkénka. Důraz na požadovaný tvar lebky se projevil i v umělecké tvorbě. *Ajmarové na peruánsko-bolivijské pahorkatině si upravovali hlavy do homolovitého tvaru. Tento zvyk byl zaznamenán i u některých etnických skupin v *Oceánii, *Nové Guineji, i mezi domorodými obyvateli Austrálie, kde byly popsány též umělé deformace v obličejové části lebky.$Popsané techniky umělého deformování lebek lze rozdělit do dvou základních typů. Prvním typem je deformace fronto-okcipitální, tedy úmyslné oplošťování hlav v předozadním směru. Dochází k ní většinou uvazováním hlavy mezi plochá dřevěná prkna či kameny. Hlava je přidržována k rovné podložce střechovitou deskou, která jde od temene přes čelo. Tímto způsobem se šikmo oploští čelo a vyrovná se týlní oblast lebky. Druhý typ představuje tzv. deformace cirkulární, při níž se požadovaného tvaru dosahuje těsným obvazováním mozkové části lebky pomocí obvazů z různých materiálů. Tímto způsobem se dosáhne značného protažení mozkovny do délky a výšky. Mezi oběma typy existují četné přechody a další drobné odchylky způsobené používáním rozdílných technik deformace.$U většiny kultur byly kulturní deformace lebky zpravidla symbolem krásy nebo známkou vysokého či výjimečného sociálního statusu. V některých společnostech byly také spojovány se zvýšenou spiritualitou a mentálními schopnostmi. (Kateřina Boberová, Tomáš Mořkovský)