hornaté území mezi Mrtvým mořem a Akabským zálivem. Název snad vznikl od načervenalé barvy tamních *hornin. Edóm se ve *Starém zákoně rovněž nazývá Seír. Bylo to území semitského *kmene Edómcú, které Starý zákon považuje za potomky Ezaua, bratra *Jákoba, a tedy za příbuzné hebrejsko-izraelských kmenů. Edómci vytvořili vlastní *stát ještě před vznikem izraelské *monarchie. Seznam osmi edómských *králů se zachoval ve Starém zákoně Gn 36,31–39 a l Pa 1,43–54. Hlavními *městy Edómu byla Bosra a Sela (Skála), jejíž jméno přežívalo v řecko-latinské formě *Petra, což byl název hlavního města pozdějšího nabatejského (*Nabatejci) *království, které usilovalo o přístup k Akabskému zálivu v Rudém moři, jenž byl předpokladem *obchodu s jižní *Arábií, i o získání tamních nalezišť rudy. S Edómem bojoval *Saul a *David, který si Edóm podmanil. *Šalomoun vybudoval na území Edómu u přístavu Esjón-geber tavírny rudy. Po rozpadu Šalomounovy říše na *judské království a *izraelské království získal Edóm v boji nezávislost. Později se však musel podrobit asyrské a novobabylonské říši, nakonec značnou část jeho původního území obsadily kmeny Nabatejců. V helénisticko-římské době se Edóm nazýval Idumea a Edómci Idumejci. V roce 126 př. n. l. získal Idumeu Jan Hyrcanus a judaizoval ji. Idumejcem byl také Héródés Veliký a jeho otec Antipatros. Jinak však Edóm-Idumea již do historického vývoje nezasáhla. *Kultura Edómu byla v biblické době příbuzná sousední kultuře hebrejsko-izraelské a moábské, stejně tak i edómský *jazyk. Vlastní edómská literatura se však nezachovala. (Vladimír Sadek)