vedle *Mezopotámie byl Egypt druhým nejstarším centrem *civilizace na *světě. Na rozdíl od Mezopotámie byl však Egypt svou geografickou polohou chráněn a izolován od vnějších vlivů, což dalo egyptské civilizaci její specifický a sebevědomý ráz. Ten se projevoval především v hrdosti a přesvědčení o nadřazenosti egyptské *kultury, což jsou pocity typické pro vztah *Egypťanů k okolnímu světu. Všechno egyptské platilo pro Egypťany za absolutní normu a každá odchylka byla považována za projev *barbarství. Přesto však nebyl Egypt od *Předního východu zcela izolován (ještě *Římané pokládali Egypt za součást Asie a nikoliv Afriky) a již od nejstarších dob udržoval kulturní a obchodní styky se *státy Předního východu. Tradičními centry egyptského vlivu byla především jižní *Palestina a libanonské pobřeží Středozemního moře. Archeologické nálezy dokládají obchodní a kulturní styky predynastického Egypta s jižní Palestinou a některé umělecké motivy a *technologie dokládají vliv Mezopotámie.$Z období Staré říše (2700–2180 př. n. l.) pocházejí nálezy egyptského zboží (zlaté předměty, kamenné nádoby) v *Anatólii a v *Sýrii. Ale v tomto období udržovali Egypťané čilé obchodní styky hlavně s *městy na východním pobřeží Středozemního moře, z nichž nejvýznamnější byl *Byblos. Odtud dováželi Egypťané především dřevo. Za *vlády 6. dynastie podnikali egyptští *králové vojenská tažení do jižní Palestiny, v nichž pokračovali vládcové Střední říše (1994–1797 př. n. l.), především Senvosret III. (1872–1854 př. n. l.), panovník 12. dynastie. Střední říše se zhroutila v důsledku nájezdů asijských kočovníků – *Hyksósů (egyptský termín pro „vládce cizích zemí“), kteří po nějakou dobu ovládali část Egypta (15. a 16. dynastie). Hyksóská okupace byla těžkou ranou egyptskému sebevědomí a po vyhnání hyksóských vládců byli Egypťané odhodláni nedopustit, aby se podobná situace opakovala. Následující období Nové říše (1543–1080 př. n. l.) bylo proto obdobím imperiálních výbojů v Sýrii a v Palestině.$Vztahy Egypta k státům v Mezopotámii a v *Malé Asii byly určovány především egyptskými zájmy v *syropalestinské oblasti. Egyptští králové se snažili zachovat velmocenskou rovnováhu v této oblasti a zabránit, aby byla ovládnuta jedinou velmocí. Nejsilnější velmocenské postavení měl Egypt za vlády panovníků 18. dynastie. Největší válečník Nové říše Thutmose III. (1479–1424 př. n. l.) bojoval s *Mitanni a podnikl několik úspěšných tažení do Sýrie. Egypťané nikdy neusilovali o začlenění drobných státečků Sýrie a Palestiny do struktury svého státu, ale vládcové těchto států byli vázáni k Egyptu vazalskými smlouvami a platili *tribut. V jejich zemi byla přítomna malá egyptská posádka, které velel některý z vyšších *úředníků. Kulturní a civilizační vliv Egypta v této oblasti byl obrovský a projevoval se nejen napodobováním uměleckého a *životního stylu, ale také přejímáním egyptského systému správy. Po zesílení vlivu *Chetitů v Sýrii začali egyptští panovníci v souladu se svou „doktrínou“ rovnováhy podporovat Mitanni. Thutmose IV. (1397–1387 př. n. l.) uzavřel *mír s Mitanni a oženil se s mitannskou princeznou. Jeho syn Amenhotep III. (1387–1348 př. n. l.) přijal do svého *harému dokonce několik mitannských princezen. Zahraniční politiku Egypta v době jeho vlády a v době vlády jeho syna Amenhotepa IV. – Achnatona (1348–1331 př. n. l.) zachycuje hlavně diplomatická korespondence, která se našla v *archivech právě tohoto panovníka v jeho novém hlavním městě Achetatonu (*Tell el-Amarna, *diplomacie). Tato korespondence signalizuje postupný pokles egyptského vlivu v syropalestinské oblasti. Egyptští *vazalové se marně dožadovali pomoci proti nájezdům kočovníků nebo agresi silnějšího souseda.$Zvláště výmluvný je případ Rib-Abdiho, vládce Byblu, města s tradičně silnými vazbami k Egyptu. Nešťastník mnohokrát a marně prosil egyptského krále o pomoc proti kočovníkům Abdi-Aširty. Nakonec byl nucen opustit své město. Egypťané nejen nemohli ochránit své spojence a vazaly, ale nemohli ani účinně zasáhnout proti Chetitům, jejichž energický vládce Šuppiluliuma I. zahájil úspěšnou expanzi do Sýrie a proti Mitanni. K rozhodujícímu střetnutí s Chetity došlo až za vlády následující 19. dynastie, když *Ramesse II. (1279–1212 př. n. l.) opět obnovil energickou zahraniční politiku. S Chetity svedl rozhodující bitvu u *Kádeše v Sýrii. Bitva patrně skončila nerozhodně, ačkoli se obě strany vychloubají vítězstvím. Obě velmoci si rozdělily sféry vlivu v Sýrii, ale brzy poté se *chetitská říše zhroutila pod náporem *mořských národů, jejichž nájezdy zastavil v egyptské Deltě až Ramesse III. (1185–1153 př. n. l.). Část jich včlenil do své armády a některé *kmeny se pod egyptskou ochranou usadily v Palestině (*Pelištejci-Filištíni, egyptsky Peleset, odtud pochází název Palestina).$Po konci vlády 20. dynastie dochází k novému oslabení Egypta i jeho vlivu v zahraničí. Egyptský vliv v Palestině částečně obnovili králové 22. dynastie, zvláště Šešonk I. (945–924 př. n. l.), ale svého velmocenského postavení z období Nové říše již Egypt nikdy znovu nedosáhl, i když dále sledoval svou tradiční politiku podpory slabší strany v nikdy nekončícím zápase o ovládnutí syropalestinské oblasti. Materiálně i vojensky podporoval syrské a palestinské státy v boji proti *asyrské říši. Sám se však na krátkou dobu stal její součástí. V roce 671 př. n. l. dobyl Egypt asyrský král *Asarhaddon. Asyrské nadvlády zbavil Egypt vládce 26. dynastie Psammték I. (664–610 př. n. l.), který byl vychován na královském dvoře v *Ninive. S Psammtékem skončila také egyptská izolace a Egypt byl nadále vtahován do všech *konfliktů starověkých říší. Politika 26. dynastie vůči Přednímu východu se vyznačovala dvěma základními rysy. Prvním byla tradiční egyptská snaha o udržení rovnováhy sil a druhým byl pokus zopakovat dobytí Palestiny a Sýrie z období Nové říše. Psammték I. podporoval *Lýdii a později *Babylonii proti *Asýrii a po roce 620 př. n. l. se snažil udržet asyrskou vládu v severní Mezopotámii. V 6. století př. n. l. se Egypťané snažili bránit růstu novobabylonské říše. Nekó II. (610–595 př. n. l.) bojoval s Babylonií v Sýrii, byl však přinucen k ústupu, ale v roce 601 př. n. l. se mu podařilo odrazit útok *Nabukadnezara II. na Egypt. Apriés (589–570 př. n. l.) podporoval boj palestinských států proti Babylonii a po dobytí *Jeruzaléma přijal židovské uprchlíky a významnou židovskou *kolonií v Egyptě se stala Elefantina. Když byl Apriés vyhnán do *exilu, uchýlil se na dvůr Nabukadnezara II. a s pomocí babylonského vojska se pokusil o návrat, ale byl poražen a zabit. V roce 525 př. n. l. se Egypt stal součástí *perské říše, když byl Psammték III. (526–525 př. n. l.) poražen Kambýsem.$Tolerantní politika *Dáreia I. přinesla Egyptu stabilitu a blahobyt, ale Egypťané se s perskou nadvládou nikdy nesmířili. Porážka Peršanů u Marathónu (490 př. n. l.) byla počátkem egyptského hnutí odporu, které trvalo osmdesát let. Egypťané dováželi do Řecka *obilí výměnou za vojenskou pomoc a objevila se řada domácích vládců, kteří bojovali s *Peršany s pomocí řeckých *žoldnéřů. V roce 343 př. n. l. Peršané opět upevnili svou vládu v Egyptě a tato nová perská vláda byla mnohem tvrdší, takže pro Egypťany byla přijatelná téměř každá jiná alternativa. Tou byl *Alexandr Veliký a po něm vláda dynastie *Ptolemaiovců. (Jana Pečírková)