nejvýznamnější řecký sochař; dovršitel velké klasiky. Narodil se a působil v Athénách, pro něž vytvořil svá stěžejní díla, především *sochy *bohů //(Athéna Prómachos, Athéna Lémnia, *Athéna Parthenos)//. Podle *Plútarcha řídil a navrhl sochařskou výzdobu *Parthenónu, jejíž sevřený program i forma jsou samy o sobě důkazem činnosti geniálního umělce. Protože byl blízkým spolupracovníkem *Periklovým, byl v roce 429 př. n. l. postižen averzí, která se vůči němu rozšířila a obžalován ve vykonstruovaném procesu. Feidia však vykoupili občané peloponnéské Élidy a svěřili mu vytvoření kolosální kultovní sochy Dia (*Zeus) ze *zlata a *slonoviny pro *chrám v *Olympii. Feidiás se tohoto úkolu zhostil tak, že toto dílo bylo ve *starověku pokládáno za div *světa a podle tehdejšího mínění lidé, kteří neměli možnost je v životě spatřit, se nemohli pokládat za šťastné.$Na rozdíl od ostatních umělců klasického období byl Feidiův styl specifický svým ušlechtilým *humanismem. S dokonalou formou se u něj propojovala i pro *člověka velmi přijatelná etická charakteristika. To bylo určitě výsledkem Feidiovy vlastní vnímavosti, ale snad tady působil i vliv *Sókrata (nejen filozofa, ale původně také sochaře), který prosazoval, že *charakter *osobnosti má být patrný z jejího obličeje. (Jaroslav Malina, Marie Pardyová)