sličný syn trójského *krále Tróa a jeho manželky Kallirhoy. Nejvyšší *bůh *Zeus v něm nalezl zalíbení a vzal ho k sobě na *Olymp, kde se stal číšníkem bohů; podle *verze pozdějších bájí Zeus Ganyméda nechal na Olymp unést svým orlem, respektive ho v podobě orla unesl sám.$Vztah Dia a Ganyméda je chápán jako *archetyp homosexuální nebo pederastické lásky, *symbol *lásky mezi starším a mladším *mužem (*homosexualita, *pederastie); v pozdější neoplatonské a křesťanské interpretaci byl tento motiv chápán alegoricky: jako podobenství o uchvácení lidských duší Bohem, jako obraz extatického nanebevzetí *duše.$V dějinách výtvarného umění od antiky až po současnost byl ganymédovský motiv mnohokrát pojednán. V *řeckém umění se zpočátku objevili obě verze, antropomorfní i *zoomorfní, posléze převládl motiv s orlem. Kolem roku 470 př. n. l. bylo terakotové *akroterion pro jeden z thesaurů v Diově okrsku v *Olympii pojato v antropomorfní dynamické kompozici: Zeus v lidské podobě pod pravou paží unáší Ganyméda jako malého chlapce hrajícího si s kohoutem. V Leocharově sousoší z poloviny 4. století př. n. l. Ganyméda unáší na Olymp vzlétající orel – s něžnou příchylností, aby ho nezranil svými drápy. (Jaroslav Malina, Marie Pardyová)