vůdčí postavení, prvenství, vedoucí úloha určité společenské skupiny nebo třídy. Idea hegemonie se pojí s představou o předurčení či vyvolenosti dané *společenské vrstvy k vedení ostatních členů společnosti, jimž se naopak přisuzuje neschopnost vést sebe sama a řídit svoje záležitosti. Oprávnění k hegemonickému postavení se opírá o uznání vojenské, kulturní, hospodářské, politické či náboženské převahy vůdčí vrstvy nad vedenými skupinami, například v té podobě, jak ji vystihl Georg Wilhelm Friedrich *Hegel v dialektice //Pána a raba// v díle //Phänomenologie des Geistes// (1807, česky: //Fenomenologie ducha//. Praha: Československá akademie věd, 1960).$Pojetí hegemonie podléhalo historickým změnám; od původní nadvlády jednotlivce ve skupině, přes výsadní postavení některé společenské vrstvy či národa v *konfederaci nebo jiném seskupení států až po dominanci vnější zahraniční moci nad jinými formálně suverénními státy (například hegemonie SSSR nad svými bývalými satelity či současná dominance USA v globálním měřítku). Marxistická teorie chápala hegemonii jako vedoucí postavení jedné společenské třídy vedené svým předvojem, politickou stranou znalou *zákonitostí dějin, podle kterých se má postupovat k beztřídní společnosti. Současné teorie hegemonie jsou mnohem propracovanější a odpovídají složitější a dynamičtější struktuře moderních společností. Příkladem může být koncepce francouzského teoretika Pierra *Bourdieua, podle kterého má hegemonie podobu symbolické síly či násilí, jež předepisuje individuu určité formy jednání a chování, aniž by si jednotlivci vůbec uvědomovali, že jsou řízeni a ovládáni. Naopak je tento systém *vlády vede k tomu, aby se snažili získat co největší podíl na „symbolickém kapitálu moci“ a mohli se v určité oblasti (Bourdieu mluví o „poli“) podílet na ovládání ostatních. (Břetislav Horyna)