specifický druh novověké rasové ideologie (*teorie, rasová) prosazující nadřazenost hypotetické *árijské rasy nad tzv. rasami nižšími. Árijská ideologie se stala ve 20. století integrální součástí politické ideologie nacistického Německa a inspirovala program rozsáhlé etnické *genocidy zaměřený zejména proti *Židům, *Slovanům a *Romům (*holocaust, *šoa).$Důležitým intelektuálním impulzem zrodu árijské ideologie byl poznatek Williama Jonese (1746–1794) a dalších představitelů //Royal Asiatic Society// (Královské asijské společnosti) v Kalkatě z roku 1786 o příbuznosti některých evropských a *indických jazyků a existenci indoevropské lingvistické rodiny založené na genetické souvislosti se *sanskrtem.$V důsledku asimilace tohoto vědeckého poznatku ideologií *romantismu a moderního *nacionalismu se zrodila vize prehistorické rasy, která poskytla západní *civilizaci příležitost prostřednictvím Indie se emancipovat od biblické tradice. Hypotetičtí *Árijci nahradili v genealogické imaginaci Západu starohebrejské patriarchy.$Termín „árijský“ použil v roce 1763 francouzský badatel a překladatel //*Avesty// Abraham Hyacinth *Anquetil Duperron (1731–1805), který si jej vypůjčil od *Hérodota, jenž pojmem //Arjan// označoval *Peršany a *Médy. Zmíněný výraz převzali němečtí autoři; zpopularizoval jej Friedrich *Schlegel (1772–1829) a ve druhé polovině 19. století přispěl k jeho oblibě podstatnou měrou Friedrich Max *Müller (1823–1900) působící na *univerzitě v Oxfordu. K formování árijské ideologie přispěli rovněž August Wilhelm Schlegel (1767–1845) a Ferdinand Eckstein (1789–1861), který hlásal spřízněnost mezi středověkým Německem a soudobou Indií ve snaze polemizovat s hodnotovou orientací moderní doby.$Nejznámějším představitelem árijské ideologie 19. století byl bezpochyby francouzský diplomat, publicista a pozdně romantický spisovatel a básník Joseph-Arthur de *Gobineau (1816–1882), který ve svém spisu //Essai sur ľinégalité des races humaines// (Pojednání o nerovnosti lidských ras, 1853 [sv. I, II], 1855 [sv. III, IV], česky: //O nerovnosti lidských plemen//. Praha: Orbis, 1941–1942, 2 sv. [zkrácený překlad]) spojil tradiční tezi o Árijcích jako tvůrcích velkých *civilizací s dobovými antropologickými a filologickými poznatky a učením o škodlivosti míšení mezi jednotlivými *rasami a vytvořil působivý mytopoetický rasový výklad lidských dějin.$Popularita Gobineauova díla, které obdivoval například hudební skladatel Richard Wagner, a vliv sociálního *darwinismu a *kraniometrie (Paul *Broca, Andreas Adolf *Retzius) učinily z árijské ideologie atraktivní učení, které dokázalo oslovit na přelomu 19. a 20. století širší vzdělanou veřejnost. Knihy Jamese Henryho Breasteda (1864–1935), Ernsta Curtia (1814–1896), Friedricha Delitsche (1850–1922), Constantina Frantze (1817–1891), Ernsta Heinricha *Haeckela (1834–1919), Paula de Lagardeho (1827–1891), Josepha Ernesta Renana (1823–1892), Josefa Strzygowskiho (1862–1941) nebo Isaaca Taylora (1829–1901) propagovaly nadřazenost árijské rasy, jež byla vesměs ztotožněna s obyvateli severozápadní Evropy a Severní Ameriky.$Historik *Velké francouzské revoluce Jules Michelet (1798–1874) vydal roku 1864 alternativní „árijskou bibli“ zvanou //Bible de l’humanité// (Bible humanity, česky: //Svaté písmo člověčenstva//, 1865). Příslušnost k árijské rase již neurčovala příbuznost se sanskrtem, ale *dolichokranní, protáhlý tvar lebky (i když někteří autoři přiřkli Árijcům naopak široký, *brachykranní typ lebky). Kniha //Die Grundlagen des neunzehnten Jahrhunderts// (1899, česky: //Základy 19. století//, 1910) Houstona Stewarta *Chamberlaina (1855–1927) a publikace Georgese Vachera de *Lapouge (1854–1936) definitivně proměnily původně vědeckou teorii v extremistický politický program.$Antropologové Franz *Boas a Rudolf *Virchow a sociální vědci Émile *Durkheim, Alfred *Fouillée, Jean Finot (1858–1922) a Célestin Bouglé (1870–1940) vyloučili árijskou ideologii z oficiálního akademického *diskurzu a vojenská porážka nacistického Německa ji zbavila mocenské základny. V současné době se s relikty árijské ideologie setkáme kromě krajně pravicových a rasistických organizací rovněž v rámci různých forem ezoterické *teosofie. (Jaroslav Malina)