podle *véd první člověk, jenž se svou sestrou Jamí vytvořil první lidský pár; jako první též zemřel a v *mytologii *hinduismu se stal vládcem podsvětní říše a spravedlivým soudcem *duší zesnulých. Po smrti každý putuje před Jamův soud; duše ctnostných lidí povznáší do nebeských sfér, duše hříšníků uvrhuje do některého z 28 pekel //(naraka)//. Jeho vozidlem //(váhana)// je černý buvol, jehož podobu někdy přijímá; ozbrojen je kyjem //(gadá)// symbolizujícím trest a smyčkou //(páša)//, do níž lapá své oběti. Vchod do jeho říše střeží dva čtyřocí psi. V mladší mytologii vystupuje jako strážce světových stran //(dikpála)//; má na starosti jih. Rovněž v *panteonu *mahájánového *buddhismu Jama vystupuje jako soudce zemřelých, jenž pečuje o to, aby každý při opětovném zrodu získal takovou existenci, jakou si svými činy (*karma) vysloužil. Podle míry karmických zásluh či provinění zařazuje bytosti do pěti (nebo šesti) říší znovuzrození. Zároveň působí v roli ochránce *Buddhovy nauky //(dharmapála)//, kterou přijal poté, co podlehl v zápase se strašlivým Jamántakou, hněvivou podobou transcendentního *bódhisattvy Maňdžušrího, v roli bojovníka se smrtí. (Viz též *Jŏmwang.) (Jan Filipský)