*město ve staré *Palestině, původně amorejské (Joz 10,3–35), dnešní Tell ed-Duvejr, asi 25 km severo-severozápadně od Chebrónu. *Lokalita byla osídlena asi od 4. tisíciletí př. n. l. (*chalkolit), jistě v 31. století př. n. l. (raná doba bronzová II). V první polovině 2. tisíciletí př. n. l. (střední doba bronzová) obehnána *opevněním sestávajícím z mohutné *hradby a *příkopu. Nálezy 7–8 textů v kanaánském hláskovém písmu, nejstarší na dýce ze střední doby bronzové. V pozdní době bronzové (asi 1550–1200 př. n. l.) zřízena nevelká *svatyně, několikrát obnovovaná. Město, uváděné v textech z *Tell el-Amarny a spravované z *Egypta (texty uvádějící vybírání chrámové *daně dle egyptských zvyklostí), zaniklo v době kolem roku 1150 př. n. l. (snad v souvislosti s izraelským dobýváním Palestiny [Joz 10,32]). Nějaký čas bylo neobydleno, obnovil je *David. Jeho vnuk Rechabeám je opevnil, aby tak chránil hranici proti *Pelištejcům (2 Pa 11,9). *Králi Amasjášovi se Lakíš stalo útočištěm, když proti němu roku 782 př. n. l. vypukla v *Jeruzalémě vzpoura. Lakíš se jako útočiště neosvědčilo, vzbouřencům se zdařilo uprchlého krále v něm dostihnout a zabít (2 Kr 14,19; 2 Pa 25,27). V roce 701 př. n. l. je oblehl a dobyl asyrský král *Sinacherib (2 Kr 18,14.17; 19,8). Sinacheribovi ženisté přemístili tehdy k hradbám 13 000–19 000 tun kamene, z nichž zbudovali mohutnou přibližovací rampu pro obléhací stroje s povrchem ze zdiva na maltu. Obránci města reagovali zřízením protilehlé rampy, která převýšila asyrskou, čímž oblehatele donutili k nástavbě druhé fáze vnější rampy. Z hromadného pohřbu, snad osob padlých při *obléhání města, pocházejí pozůstatky 695 mužů, žen i dětí, celkový počet pohřbených se odhaduje asi na 1500 zesnulých. Obléhací operace je vyobrazena na *reliéfech, jimiž si Sinacherib nechal vyzdobit svou rezidenci v *Ninive. Pak Lakíš znovu získalo *judské království, ale roku 588 př. n. l. je dobyl novobabylonský král *Nabukadnezar. Z jeho doby pocházejí lakíšské dopisy, převážně vojenská hlášení o okamžité situaci. Je jich celkem 21, psaných na střepech nádob (*ostraka). V perské době zmiňuje znovu osídlené Lakíš Nehemjáš (Neh 11,30). Byla v něm rezidence perského hyparchy a na místě dřívějšího *paláce stál *chrám, zasvěcený patrně *slunci. (Petr Charvát, Jan Heller)