kanadský kulturní antropolog. Studia antropologie absolvoval na University of Toronto v roce 1961. Ve studiu, které vyústilo disertační prací //Subsistence Ecology of !Kung Bushmen// (Přírodní zdroje obživy Křováků !Kung, 1965), pokračoval na University of California v Berkeley. V roce 1972 se vrátil na Torontskou univerzitu, kde působí až do současnosti jako emeritní profesor antropologie. V roce 1963 zahájil ve spolupráci s americkým primatologem a etnoarcheologem Irvenem *DeVorem (narozen 1934) dlouhodobý výzkum //Harvard// //Kalahari// //Project// v oblasti Dobe v jihoafrické poušti Kalahari za účelem odhalení způsobu života !kungské společnosti lovců a sběračů. Prvním výstupem z tohoto výzkumu se stala konference //Man// //the// //Hunter //v roce 1966 a navazující sborník //Man the Hunter //(Člověk lovec, 1968). V tomto sborníku byl (kromě jiného) definován pojem „Original Affluent Society“ (OAS), který označuje společnosti přirozeně oplývající životními potřebami, neboť jejich nároky jsou snadno uspokojovány z okolní přírody. Mezi OAS patří společnosti: 1) s malým osobním vlastnictvím, sociální systém je založen na rovnostářství; 2) s vysokým pohybem jedinců uvnitř komunit, větší skupiny tvoří jen sezonně; 3) s volnou organizací bez teritoriálních práv; 4) s žádným skladováním potravin; 5) bez pevné vazby k určitému území.$V raných výzkumech Lee usiloval o vyvrácení tvrzení anglického filozofa Thomase *Hobbese (1588–1679), že život *lovců a *sběračů je zlý, surový, odporný a krátký. Výsledky komplexního výzkumu lovecko-sběračské společnosti zveřejnili Lee a DeVore v publikaci //Kalahari Hunter-Gatherers: Studies of the !Kung San and Their Neighbors //(Kalaharští lovci-sběrači: Studie !Kungů Sanů a jejich sousedů, 1976). V monografii //The !Kung San: Men, Women and Work in a Foraging Society// (!Kungové Sanové: Muž, žena a práce ve sběračské společnosti, 1979) Lee otevřel některá témata společnosti lovců a sběračů, jimiž jsou například lovecké techniky, proměna potravinových vzorců chování v jednotlivých ročních obdobích nebo problematika homicidy. Za ukázku působení implicitních vzorců chování v !kungské společnosti může sloužit článek //Eating Christmas in the Kalahari //(Vánoční stravování na Kalahari, in:// Natural History Magazine//, 1969), jenž představuje dodnes užívaný studijní materiál při výuce kulturní antropologie. Na sociální a ekonomické základy rovnostářských společností se Lee zaměřil v publikaci //Politics and History in Band Societies //(Politika a historie ve společenství tlup, 1982), jejíž spoluautorkou je americká kulturní antropoložka Eleanor Burkeová Leacocková (1922–1987). Lee a americký kulturní antropolog Napoleon A. *Chagnon (narozen 1938) jsou autory publikace //Yanomamo/the Dobe Ju/’hoansi// (Janomamové/Dobe Ju/’hoansi, 1998), v níž na základě terénních výzkumů usilovali o prokázání podobnosti mezi jihoamerickými indiány *Janomamy a jihoafrickými *Sany (!Kungy). Shrnutí základních poznatků o lovecko-sběračské společnosti Lee publikoval v díle //The Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers //(Cambridžská encyklopedie lovců a sběračů, 1999), na němž se editorsky podílel americký kulturní antropolog Richard Haywood Daly (narozen 1942). V centru jeho zájmu dále stojí *ekologie, *etnoarcheologie, lékařská antropologie, politika a kultura, metody terénního výzkumu a negativní dopady *HIV/AIDS a ostatních průvodních onemocnění na kvalitu života společnosti lovců a sběračů.$Z dalšího díla: //The Dobe !Kung //(Dobe !Kung, 1984), //Cultural Anthropology: A Contemporary Perspective Ju Haonsi //(Kulturní antropologie: Srovnávací perspektiva Ju Haonsi, 1999, spoluautoři americký kulturní antropolog Roger Martin Keesing [1935–1993] a britský sociální antropolog Andrew J. Strathern [narozen 1939]), //The Dobe Ju/’hoansi //(Dobe Ju/’hoansi, 1993), //The Dobe Ju/’hoansi //(Dobe Ju/’hoansi, 2003). (Barbora Půtová)