český básník, prozaik, fejetonista, novinář a politik. Je příslušníkem takzvané generace devadesátých let, která se proklamativně distancovala od směrových orientací svých literárních předchůdců, zejména od národně obrozeneckých ideálů, které udržovali při životě ruchovci, i bezbřehého kosmopolitismu a articistní *rétoriky lumírovců. Tato generace se již dokázala podívat na český svět a především na jeho hlavní představitele – měšťáka i příslušníky inteligence bez iluzí a planých očekávání. Macharovo postavení v těchto zápasech o moderní podobu české literatury bylo klíčové. Svědčí o tom mimo jiné skutečnost, že ve spolupráci s Františkem Xaverem *Šaldou formuloval nejvýznamnější programové prohlášení této generace, //Manifest České moderny //(1895), který podepsali Otokar Březina, František Václav Krejčí, Vilém *Mrštík, Antonín *Sova, Josef Karel Šlejhar a mnozí další. Macharova tvorba vyjadřovala krizi doby fin de siècle, stupňovanou neutěšenými poměry rakouského mocnářství. Autor přejímal hořkou *ironii a skepticismus Jana Nerudy, jehož básnickou tvorbu hájil proti přeceňovanému, idylickému Vítězslavu Hálkovi, a připravoval cestu satirikům, jakými byli František *Gellner, Viktor Dyk nebo Jiří Haussmann. Tato postojová orientace měla oporu v jeho životních zkušenostech: Machar většinu svého života prožil v hmotném nedostatku; rozčarování a deziluze provázely také jeho časté polemiky, názorové střety a *konflikty. I přes tyto momenty, jeho tvorba – svým společensky kritickým zaměřením (zpočátku se hlásil k realistickému hnutí) – zakládala víru v možnost mravní nápravy společnosti.$Nejvýznamnější část rozsáhlého Macharova díla vznikla za jeho téměř třicetiletého pobytu ve Vídni (1889–1918), kde našel skromnou obživu pro svou rodinu jako *úředník Ústavu pro pozemkový úvěr. Nedokázal se smířit a sblížit s Vídní (viz například sbírku //Tristium Vindobona I–XX//, 1893), svůj vídeňský pobyt vnímal jako provizorium. Svými literárními i politickými aktivitami se naopak začleňoval do *kontextu české kultury. Život mimo pražskou literární scénu mu však zajišťoval odstup a rovněž nezávislost. Projevoval se jako zaujatý a přímočarý autor tvrdošíjně prosazující své představy a ideje. Měl příznivce i kritiky. Problematické se jeho *názory a postoje staly po návratu do vlasti. Překvapením bylo, že básník Machar v roce 1919 (na přání Tomáše Garrigua *Masaryka, s nímž ho pojilo dlouholeté přátelství) přijal místo generálního inspektora v nově vznikající československé armádě. Macharův názorový rozchod s T. G. Masarykem a jeho sblížení se s politickou pravicí již bylo vnímáno jako rozčarování.$*Láska, milostné zážitky a intimita tvoří důležitou námětovou oblast Macharovy realistické tvorby. Až na výjimky je mu však cizí romantický koncept lásky i parnasistický přístup k milostnému tématu. Je naopak jedním z prvních českých literátů otevřeně, bez příkras zachycujících nedůstojnou roli ženy v maloměšťácké společnosti. Měl odvahu upozornit na diskriminaci a vykořisťování ženy a odhalit pravou tvář maloměšťácké morálky a rodiny, která neposkytuje ženě ani muži prostor pro milostný cit. Ženská krása, mládí i *sexualita se v měšťácké společnosti stávají zbožím, které se okázale nabízí ke koupi. Tržním záměrům slouží móda i „předvádějící“ aukce-rituály jako divadla, plesy a promenády, kam rodiče vyvádějí své vdavekchtivé dcery. Kvalitní zboží a služby si mohou ovšem obstarat pouze ti movití: buď v nerovném manželství, nebo ve veřejných domech. (Jiří Pavelka)