český sochař a designér; přední představitel českého sochařství 20. století jak v jeho fázi avantgardní, tak i v údobí po polovině třicátých let, kdy usiloval ztělesnit klasický umělecký ideál. Zatímco v mládí sochař rozšířil obzory českého i evropského moderního umění plastikami, jimiž osobitě reagoval na konstruktivistické, kubistické a posléze surrealistické podněty, v reakci na společenskou situaci předválečné a válečné doby rozvíjel principy tvorby realistické. Učinil tak nejen v dílech komorního charakteru, ale zejména po druhé světové válce rovněž díly monumentálního měřítka i pojetí, v nichž se naplno prosadilo sochařovo humanistické krédo. Obě názorově rozdílné polohy umělcova vývoje nemohou utajit vzájemné vazby v tvárném pojetí i v motivickém repertoáru.$Nezanedbatelnou úlohu v životním uměleckém odkazu Vincence Makovského hrál motiv ženského *aktu a s ním spojený erotický prvek. Ten se v jeho avantgardních kreacích projevoval jitřivou naléhavostí (//Dívčí sen//, 1932; //Léda//, 1932; //Skloněný ženský akt//, 1932; //Torzo//, 1932). V pozdějších postavách dívčích aktů, většinou zamýšlených pro výtvarné završení fontán, na sebe brával podobu lyricky podbarvené adorace. (Jaroslav Malina)