francouzský malíř a grafik; průkopník moderního malířství. Jeho malba se vyznačuje sofistikovanou kompozicí s množstvím skrytých významů, plošným členěním obrazu s výraznými konturami postav a předmětů. Manetovo pojetí má blízko k *impresionistickému hnutí, jeho členem se však nestal. Usiloval o oficiální uznání, ale jeho tvorba byla přijímána rezervovaně a některé obrazy, zvláště ty s erotickým kontextem, vyvolaly pohoršení a odsouzení, i když parafrázují klasická díla: například //Snídaně v trávě//, zachycující nahou ženu ve společnosti dvou oblečených mužů cituje *rytinu Marcantonia Raimondiho podle *Raffaelova obrazu //Paridův soud// a Giorgionův //Koncert v přírodě//; dále //Olympie//, kde je v postavě dětsky něžné kurtizány zašifrována antická alegorie. Když Manet vystavil //Snídani v trávě// v salonu Refusé (1863) a //Olympii// v Salonu (1865), byla to výzva pro umělce, kteří s ním vystavovali i pro veřejné mínění. (Jaroslav Malina)