zdánlivě paradoxní spojení dvou politicko-ideologických směrů, které nicméně stálo v základu formování moderních národních *států. Logika spojení *liberalismu a *nacionalismu je následující: Tichým předpokladem existence homogenních národů byla v dějinách existence národního státu, tedy politické jednotky disponující mocenskou *suverenitou na území daného teritoria (fenomén vycházející z Vestfálského *míru 1648 a zásady //cuis regio, eius religio// [„čí moc, toho náboženství“]). Pod vlivem *Velké francouzské revoluce (konec 18. století) a vzpoury vůči monarchickým principům a monopolu *římskokatolické církve se ve stále větší míře začal za skutečného suveréna považovat *lid (*démos), přičemž s rozvojem národní myšlenky v 19. století byl tento „lid“ postupně definován jako „národ“. V okamžiku, kdy se umírněná forma nacionalismu spojila s *ideou politických a občanských práv, vzniká právě liberální nacionalismus, v němž se snoubí demokratický *ideál *samosprávy lidu a ideál sebeurčení národů. V tomto smyslu se jedná o vzájemně *komplementární, či přímo podporující se ideály. Liberální nacionalismus byl vůdčí myšlenkou Společnosti národů (1920–1946), jejíž zastánci (mimo jiné americký prezident Thomas Woodrow Wilson [1856–1924]) se inspirovali *Kantovou představou *mírového soužití mezi *republikami.$Liberální nacionalismus vykazuje v praxi dva závažné nedostatky. Za prvé, podceňuje problém sebeurčení národnostních a etnických menšin – jinými slovy, prakticky žádný stát není státem čistě „národním“, ale zahrnuje také v různorodé míře nároky menšinových skupin (tento problém v důsledku vedl na Západě k teorii *multikulturalismu). Za druhé, právo sebeurčení národů, myšlené původně jako nástroj obrany proti útlaku mnohonárodnostních říší a posléze koloniálních mocností, dává v podobě principu územní suverenity politickým elitám do rukou nástroj útlaku vůči vlastnímu obyvatelstvu (například etnickým *menšinám); může se tak dostat do *konfliktu s hodnotou *lidských práv a dalšími mezinárodními úmluvami. (Pavel Dufek)