kulturní kategorie a téma uměleckých děl, vyjadřující představu o příchodu a nevyhnutelnosti smrti prostřednictvím alegorického tance živých s mrtvými. Tance smrti nalezly své literární a výtvarné zpracování již v období pozdního *středověku. Morové epidemie a lidová fantazie vedla ke vzniku děl, v nichž si mrtví symbolicky přicházejí pro živé a odvádějí je ze života. K tanečnímu rozměru, dialogu živých a mrtvých, zřejmě přispěl dobový motiv mrtvých tančících na hrobech za zvuku hudebních nástrojů. Dochovaná umělecká ztvárnění Tance smrti svědčí o tom, že Smrt (*smrt) byla vnímána jako univerzální kategorie, která stírala rozdíl mezi statusy i sociální hierarchií. Smrt personifikovaná do podoby kostlivce vtahovala do „kruhu nebytí“ každou živou bytost. Skutečnost, že se živý smrti brání, vyjadřuje jednu ze základních antropologických konstant – binární kontrast života a smrti. Motiv Tanců smrti umožňoval nastolit sociální *rovnost, neboť před smrtí si byli všichni rovni. Smrt přicházela nečekaně a bez ohledu na sociální postavení a společenskou hierarchii. Na obrazech věnovaných tomuto tématu, Smrt kosí své oběti bez ohledu na společenskou hierarchii, od *papeže přes *kardinála a nižší *klérus až po šlechtice, *měšťana, mladou pannu, chudáka a nemluvně.$Z hlediska *fyzické antropologie je důležité, že námět Tanců smrti nabízí rozmanitá vyobrazení lidských *skeletů, na nichž lze rekonstruovat postupný vývoj znalosti lidské *anatomie v kontextu západní *medicíny. Jako nezanedbatelný aspekt se do popředí dostává zejména umělecká reflexe proměn formy lidské *pánve. Ta od rudimentárního ztvárnění (například nástěnné malby v La Chaise-Dieu, 1460–1470, v Nørre Alslev, kolem 1480) nabývá s kumulací poznatků detailního zpracování (například nástěnné malby v Pinzolo, 1539, v Brně-Králově Poli, 2. polovina 17. století). Růst anatomických znalostí lze zaznamenat v lékařských rukopisech a tiscích, například na miniaturách rukopisu //Anathomia Designata per Figures// (Anatomický popis na figurách, 1345) italského lékaře Guida da Vigevano (kolem 1280 – kolem 1349). Na jedné z šesti zachovaných miniatur rukopisu přistupuje lékař k nahé lidské postavě, jejíž pánev tvoří pouze kresebná linie těla a pohled do břišní dutiny. Autentické zobrazení lidské pánve jako součásti lidského těla umožnily pitvy, jejichž realizace v Evropě narůstá od první poloviny 14. století. První dokumentovanou pitvu lidského těla provedl italský lékař a anatom *Mondino dei Luzzi (kolem 1275–1326) v roce 1315 v Padově. Jeho učebnice //Anatome omnium humani corporis interiorum membrorum //(Anatomie všech vnitřních částí lidského těla, 1316) zvaná též //Anathomia Mundini// (Mundinova anatomie) představovala výchozí článek tohoto oboru medicíny až do uveřejnění knihy //De humanis corporis fabrica libri septem// (Sedm knih o stavbě lidského těla, 1543), kterou napsal vlámský lékař a anatom *Andreas Vesalius (1514–1564). K ilustracím Vesaliova díla náleží *dřevořezy skeletů s precizně zachycenou pánví. Diferenci mezi mužskou a ženskou pánví poprvé popsal italský chirurg Giacomo Berengario da Carpi (kolem 1460–1530) v obsáhlém komentáři //Commentaria cum amplissimis additionibus super Anatomia Mundini// (Komentáře s rozsáhlými dodatky k Mondiniho Anatomiím, 1521) s jednadvaceti dřevořezy k Luzziho učebnici// Anatome omnium humani corporis interiorum membrorum//.$Původní podoba Tanců smrti vycházela z kráčených párových tanců. Jejich účastníci, reprezentující jednotlivé společenské skupiny a *stavy, byli obvykle zobrazeni v obřadném zástupu postav vedených Smrtkou. Tato řetězová forma byla patrně původně odvozena z tance branle, oblíbeného ve Francii v období středověku.$První tištěná vydání Tanců smrti představovaly volné grafické listy zvané Bilderbogen (kolorované jednostranné letáky), provedené dřevořezem v 1. polovině 15. století. Nejstarší Tance smrti na území Německa, zobrazující kostlivce hrající na hudební nástroje (trubka a roh), lze spatřit na dřevořezech rukopisu //Codex Palaticum germanicum 438// (1465). První vydání edice //La Grant Danse Macabre //(Velký Tanec smrti, 1485), v němž si Smrt odvádí mužské protagonisty, realizoval francouzský tiskař Guyot Marchant (v Paříži činný v letech 1483–1507). V následujícím roce navázal originálním vydáním //La Grant Danse Macabre des Femmes //(Velký ženský Tanec smrti), které vyniká neobvyklou převahou zobrazených žen střední a nižší společenské třídy (například měšťanka, vesničanka, služebná, kojná, pastýřka, klevetnice, stařena o berlích, prostitutka). Ilustrace této edice korespondovaly s nástěnnými malbami //Tance smrti// z let 1424–1425 na hřbitově *kláštera Neviňátek (Cimetière des Innocents, zrušen 1786) v Paříži, které lze označit za nejstarší nástěnné zobrazení tohoto námětu. Výši popularity dokládá kopie na hřbitovní zdi *kostela svatého Pavla v Londýně z roku 1440. V kontextu švýcarské oblasti je třeba uvést Tance smrti zvané //Velký basilejský Tanec smrti// (kolem roku 1440) na hřbitovní zdi dominikánského kláštera (fragmenty v Historickém muzeu v Basileji) a //Malý basilejský Tanec smrti //(konec 15. století, zničen 1880) v areálu kláštera dominikánek. Na území Francie je dochována nástěnná malba //Tance smrti// (1460–1470) v areálu *opatství La Chaise-Dieu. Německý malíř a rytec Bernt Notke (kolem 1440–1509) vytvořil deskové obrazy cyklu //Tance smrti// v letech 1463–1466 (zničeny 1942) pro kostel Panny Marie v Lübecku. Obrazy zachycovaly dvacet čtyři párů postav v životní velikosti na pozadí *veduty *města Lübecku oblečených podle módy burgundského dvora 15. století. Fragment dalšího Notkeho obrazu //Tance smrti// (kolem roku 1500) se nachází v kostele svatého Mikuláše v estonském Tallinnu. Na deskové obrazy cyklu //Tance smrti// z Lübecku navazuje *inkunábule //Des dodes dantz// (Tanec smrti, 1489), v níž je Smrt pravidelně situována na čelní pravé straně publikace směrem k jednotlivým osobám na čelní levé straně. Tuto inkunábuli vytiskl německý tiskař Hans van Ghetelen (před 1480–1528), stejně jako další tisk //Dodendantz// (Tanec smrti, 1520), v němž lze spatřit jednotlivé postavy rezonující s architektonickým pozadím. Námět Tance smrti pronikl také na území severní Evropy – finské město Inkoo (1510–1520), dánská města Egtved na Jutském poloostrově (před rokem 1450) a Nørre Alslev na ostrově Falster (kolem 1480). Ukázkou *difuze tohoto tématu jsou nástěnné malby //Tance smrti// istrijského malíře Janez iz Kastva (latinsky Johannes de Castuo) v kostele Panny Marie na Skalách v chorvatském Beramu z roku 1474 a v trinitářském kostele v Hrastovlje na Slovinsku z roku 1490. Nástěnná malba //Tance smrti// (1484) v kostelní věži Panny Marie v Berlíně představuje kompozici rozdělenou výjevem *Ukřižování na dvě autonomní části, při níž se mrtví drží za ruce s živými. Levá strana *kříže je zastoupena čtrnácti představiteli *kněží a pravá čtrnácti zástupci světského stavu. V Itálii lze nástěnnou malbu //Tance smrti //z roku 1485 spatřit na flagelantské oratoři v Clusone u Bergama. Inkunábuli //Heidelberger Totentanz// (Heidelberské Tance smrti) vytiskl před rokem 1488 německý tiskař Heinrich Knoblochtzer (kolem 1445 – po roce 1500). Zobrazení v této publikaci zahrnuje třicet osm rozmanitých variací přicházející Smrti, z jejíhož skeletu například vylézají hadi a obtáčejí jej. Dřevořezový list //Tance smrti //tvoří součást *kroniky německého historika Hartmanna Schedela (1440–1514) //Liber Chronicarum// (Kniha kronik), zvanou také //Die Schedelsche Weltchronik// (Schedelova kronika světa, 1493), kterou ilustracemi vyzdobili němečtí malíři Michael Wolgemut (1434–1519) a Wilhelm Pleydenwurff (kolem 1450–1494). Stránkové orámování motivem Tance smrti tvoří součást rukopisu //Horae Beatae Mariae Virginis ad usum Romanum //(Hodinky Blahoslavené Panny Marie k římskému uzu, 1498), jejž na pergamen vytiskl francouzský tiskař Philippe Pigouchet (v Paříži činný v letech 1488–1515). Švýcarský tiskař Matthias Huss (v Lyonu činný v letech 1482–1500) vytiskl cyklus //La Grant Danse macabre// (Velký Tanec smrti, 1499). Zde je zachycena Smrt přicházející pro živé do interiéru tiskárny a knihkupectví. Německý malíř a grafik Niklaus Manuel Deutsch I (1484–1530) vyzdobil hřbitovní zeď dominikánského kláštera v Bernu nástěnnou malbou //Tance smrti// v letech 1516–1519 (zničena 1660). Na území Itálie nástěnné malby //Tance smrti// realizoval italský malíř Simone Baschenis zvaný Baschenis Averara (1490–1555) na hřbitovní kapli San Stefano v Carisolo (1519) a na kostele San Vigilio v Pinzolo (1539). Nejznámější cyklus Tance smrti v dřevořezu je spojován s osobností německého malíře Hanse Holbeina mladšího (1498–1543), který kresebný návrh vytvořil již v letech 1523–1526. Holbeinovy kresby provedl v 41 dřevořezech německý rytec Hans Lützelburger (kolem 1495–1526) a verši doprovodil francouzský humanista a historik Gilles Corrozet (1510–1568). Cyklus byl vydán pod názvem //Les simulachres et histoirées faces de la mort,// //autant élégamment// //pourtraictes, que artificiellement imaginées// (Obrazy a příběhy podoby smrti, stejně tak vybraně popsané jako umělecky vyobrazené) v roce 1538. K dalšímu vydání doplněného cyklu 58 dřevořezů došlo v roce 1562 pod názvem //Les images de la mort, auxquelles sont adjoustees dix sept figures// (Obrazy smrti, k nimž je připojeno sedmnáct obrazů). Z Holbeinova prvního vydání Tance smrti (1538) vycházel již v roce 1544 německý dřevorytec Jost de Negker (1485–1544) v cyklu //Augšpurské Tance smrti//. Holbeinovo dílo bylo inspirací i pro lepty díla //Mortalium nobilitas iconibus ab Holbeino delineatis et a W. Hollar exsculptis expressa// (Vážnost - Majestát mrtvých v Holbeinových obrazech a v rytinách, které podle nich vytvořil V. Hollar, 1651) českého rytce a kreslíře *Václava Hollara (1607–1677). Nástěnná malba s kartuziánským //Tancem smrti// se zachovala na schodišti západního křídla kartuziánského kláštera Nejsvětější Trojice v Brně-Králově Poli, jejíž vznik je kladen do 2. poloviny 17. století. S tímto motivem se setkáme také v díle českého rytce Michaela Heinricha Rentze (1698–1758) v cyklu 52 grafických listů //Geistliche Todts-Gedancken// (Duchovní myšlenky smrti, 1753). $Rentz byl při tvorbě grafických listů inspirován verši //Bonreposké knížky// anonymního tvůrce a patrně také nástěnnými malbami //Tance smrti// (po roce 1720) v dolní chodbě špitálu v Kuksu. Německý malíř a rytec Johann Elias Ridinger (1698–1767) je autorem kresebného zpracování //Tance smrti// (kolem 1750) v podobě uzavřeného kruhu pod vlivem lidového tance farandola, rozšířeného ve středověku na jihu Evropy. Tanec smrti využil jako prostředek satiry sociálního a kulturního života společnosti anglický malíř a karikaturista Thomas Rowlandson (1756–1827) v díle //The English Dance of Death// (Anglické Tance smrti, 1814–1816).$Až do 19. století byl námět Tance smrti spjat převážně s oblastí sakrální umělecké tvorby. Ve výtvarném umění bylo toto téma zpracováno kromě malby zejména technikou dřevořezu a dřevorytu. Techniku *linorytu využil pro ztvárnění Tance smrti německý grafik Gerd Arntz (1901–1988). Kromě klasických malířských a grafických technik byly při tvorbě Tanců smrti využity také vitráže, chórové přepážky a výšivky liturgických *textilií (kasule). Tance smrti ovšem pronikly také v oblasti každodennosti a profánní kultury. Již v období *renesance se s nimi můžeme setkat na hracích kartách nebo kovodělných artefaktech.$Ve 20. století se téma a motiv Tanců smrti stal součástí širokého spektra výtvarných děl. Například americký malíř Thomas Cornell (narozen 1937) vytvořil triptych //Tance smrti// (1968–1969) jako reminiscenci na *válku ve Vietnamu. Temnou a expresionistickou vizi //Tance smrti// (1999–2000) realizoval rakouský malíř Herwig Zens (narozen 1940) v cyklu obrazů ve hřbitovní kapli v Brunn am Gebirge. Ruskou duši Tancům smrti vtiskly malířky Nina Petrova Tuqtaman-Valetova (narozena 1958) a Eugenia Vronskaya (narozena 1966). Ve Spojených státech amerických ztvárnili tento fenomén ve stylu groteskní a komiksové tvorby malířka Mary M. Mazziottiová (narozena 1951) a multimediální umělec Mike Estabrook (narozen 1961).$V modifikované podobě se fenomén Tanců smrti promítl do různých literárních žánrů. Setkáváme se s nimi v próze (*Jakub Deml, //Tanec smrti//, 1914), *poezii (*Johan Wolfgang von Goethe, //Totentanz//, 1815, *Charles Baudelaire, //Danse macabre//, 1857, *Rainer Maria Rilke //Toten-Tanz//, 1907, Karel Šiktanc, //Tanec smrti aneb Ještě pámbu neumřel//, 1979) i v dramatické tvorbě (Anonym //Vonn dem Todt/Oder Todtentantz//, 1606, *August Strindberg, //Dödsdansen//, 1901). Své uplatnění nalezlo téma Tanců smrti také v hudební tvorbě (August Nörmiger// Mattasin oder Toden Tanz//, 1598, Franz Liszt, //Totentanz. Paraphrase über Dies irae// 1849, Camille Saint-Saëns, //Danse macabre//, Op. 40, 1874, Maria Hofer, //Totentanz//, 1943). Motiv Tanců smrti byl použit také v němém filmu (Urban Gad, //Der Totentanz//, 1912, Otto Rippert, //Der Totentanz//, 1919) a řadě filmových hororů (Jack Hill a Juan Ibanez, //Dance of Death//, 1968, Greydon Clark, //Dance Macabre//, 1991).$Z antropologického hlediska lze Tance smrti označit za unikátní kulturní fenomén, jehož prostřednictvím příslušníci evropské kultury vedli dialog na téma lidské smrtelnosti. V tomto významu Tance smrti představují významné téma antropologické subdisciplíny označované jako *antropologie smrti. (Viz též *ikonografie smrti v evropském umění.) (Barbora Půtová)