italský básník. Život a dílo Torquata Tassa vyjadřují stav jisté vyčerpanosti italské kultury poslední třetiny 16. století. Jeho tvorba do jisté míry uchovala tradice předcházející epochy, ale současně vytvořila jednu z významných syntéz nových stylotvorných tendencí a komunikačních strategií, které ovládly Evropu v 17. a v první polovině 18. století. To je důvod, proč je Tasso pokládán za představitele pozdní *renesance, *baroka i klasicistní poetiky. Tasso, na jehož chování měla nepochybně vliv také duševní *choroba a její zhoršující se stav, byl osobností barokně rozpornou a protikladnou, podléhající návalům sebezničující tvůrčí energie a paralyzujícím depresím. (Za své výtržnosti byl několikrát vězněn, osm let strávil v nucené klášterní internaci.) Své vrcholné dílo //Gerusalemme liberata// (Osvobozený Jeruzalém, dokončeno 1575, definitivní *verze zveřejněna 1581) udal *inkvizici a pochybnosti o správnosti svých postojů nezměnil ani po osvobozujícím rozsudku inkvizičního soudu. Svůj epos dokázal dokonale zlikvidovat tím, že jej upravil podle rad čtenářů a kritik a vydal pod novým názvem //Gerusalemme conquistata// (Dobytí Jeruzaléma, 1593).$V //Osvobozeném Jeruzalémě//, rozčleněném do třiceti zpěvů, vytvořil po vzoru *Homéra*Vergilia národní epos. Nevolí si však antickou mytologickou látku, nýbrž námět křesťanský, spjatý se středověkými *křižáckými výpravami, jejichž cílem bylo osvobození Božího hrobu v Jeruzalémě. Ideovým i dějotvorným základem eposu je *konflikt křesťanského a pohanského (muslimského) světa. Křesťanské vojsko, vedené Godfridem Bouillonským, bojuje se *Saracény, které chrání ďáblovy síly, symbolizované krásnou kouzelnicí Armidou. *Křesťané však zvítězí nad kouzly a čarami. K vítězství výrazně přispěje také *rytíř Rinaldo, který se do Armidy zamiluje a obrátí ji na křesťanskou víru. Epos má bohatou dějovou strukturu, do níž jsou vpleteny osudy četných hrdinů. Jeden z nejdramatičtějších milostných vztahů je zachycen v příběhu rytíře Tankreda a statečné pohanské dívky Klorindy. (Jiří Pavelka)