1. Telipinu, vegetační *bůh chattijského *panteonu, považovaný za syna bohyně Vurunšemu (Ištanu) a *Boha bouře. Telipinu byl později plně inkorporován do okruhu chetitských bohů a v roli záruky vegetace a pokračování života vystupoval jako hlavní postava jedné z *verzí *mýtu o zmizelém bohu. Mýtus, zřejmě druhotně spojený s magickým *rituálem určeným k uklidnění rozhněvaných bohů a tím též k urovnání světských nesvárů, vypráví, jak se Telipinu rozhněval a zmizel. Odchod boha, který podle chetitských představ „drtil hroudy a oral, přiváděl vodu a dával růst obilí“, přivodil vážný stav nouze, neboť země vyschla, zvířata přestala rodit, hrozil *hlad. Všichni bohové se dali do marného hledání. Nepochodil orel, vyslaný Bohem *slunce, ani sám Telipinův otec, Bůh bouře. Teprve včela, poslaná bohyní matkou Channachannou jej objevila; probudila jej ze spánku žihadlem, a tak jen zvýšila jeho hněv. V usmiřování neuspěla ani bohyně zdraví Kamrušepa, bohové museli povolat smrtelníka. Člověkem vykonaný rituál přiměl Telipina k návratu k jeho úkolům – péči o *zemi a královský pár;$2. Telipinu, mužské jméno, zejména dvou členů královské rodiny: a) manžel chetitské princezny, sestry *krále Chuzziji, který se kolem roku 1525 př. n. l. zmocnil *trůnu. Získal jej v neutěšené situaci, poté co *Chetité, zaujatí vnitřními rozbroji, ztratili nejen severní *Sýrii, ale i Kizvatnu a Arzavu a území *státu se stáhlo do anatolské náhorní roviny. Vědom si těchto souvislostí, usiloval Telipinu o upevnění jistoty a pořádku a o nastolení právního řádu v zemi. Vydal *edikt, jímž královskou moc v závažných otázkách vyvážil pravomocemi poradního shromáždění, složeného z nejvyšších hodnostářů země. Zároveň ve výnosu upravil nástupnický řád (vládcem se nadále měl stát prvorozený syn, v případě jeho smrti syn vždy dalšího pořadí, až eventuálně po manžela prvorozené dcery) a správní a hospodářské vztahy v zemi. Záměr ediktu – stabilizovat státní celek a vytvořit pevné předpoklady pro jeho další rozvoj – předznamenal již v úvodu celého výnosu, když souhrn událostí předchozích čtyř až pěti generací podřídil hlavní myšlence, že svornost a jednota vládnoucí rodiny je pro rozkvět celé země rozhodující. Telipinu nezůstal nečinný ani v zahraničně politické oblasti: s jeho jménem je spjata první nám známá chetitská mezinárodní *smlouva; byla uzavřena s jižním sousedem, zemí Kizvatnou. b) Jméno jednoho ze synů Šuppiluliumy I. Původně *kněz v Kizvatně, pak vojevůdce v syrském tažení, byl po ovládnutí severní Sýrie Šuppiluliumou I. ustanoven vicekrálem v Chalabu/ *Aleppu. Zakladatel chalabské sekundogenitury *chetitské říše. (Jana Součková)