druhý nejstarší *rytířský řád, založený v letech 1118–1119 Hugem de Paynsem (který se stal prvním velmistrem řádu) a dalšími osmi francouzskými *rytíři nazývanými Chudí vojáci *Ježíše Krista a Šalomounova chrámu //(Pauperes commilitones Christi Templique Salomonici)//. Název vznikl podle příbytku, který řádu poskytl jeruzalémský *král Balduin II. v paláci vzniklém přestavbou *mešity al-Aksá, postavené podle *legendy na zbytcích Šalamounova chrámu neboli templu //(Templum Salomonis)//. Pro členy nově vzniklého řádu se postupně vžil název Templářští rytíři (Rytíři templu) nebo prostě templáři. Původně byl řád určen k ochraně poutníků do Svaté země (*Palestiny) a jeho příslušníci se řídili řeholními pravidly, které pro ně byly sestaveny na *koncilu v Troyes roku 1129 pod vlivem *Bernarda z Clairvaux. Pod záštitou *papežů, kteří templářskému řádu udělovali významná *privilegia (osvobození od daňových povinností, a naopak právo na svých majetcích *daně a desátky vybírat atd.) a obdařeni četnými *donacemi ze strany světské *šlechty v celé Evropě i díky rozsáhlým majetkům nabytým na území *křižáckých států, se činnost templářů dále rozvíjela a rozšiřovala. Kromě oficiálního úkolu zajišťovat přístupové cesty a ochraňovat poutníky do Svaté země a bojovat proti *nevěřícím se řád brzy stal významnou finanční *institucí poskytující řadu finančních služeb. (Jestliže někteří autoři považují templáře za historicky první evropskou koloniální armádu, stejně tak je můžeme považovat za průkopníky bankovnictví: jako vůbec první umožňovali poutníkům po Svaté zemi uložit v jedné z templářských *komend kapitál, který jim byl na jiném místě opět vydán, čímž se snižovalo riziko jejich oloupení.)$Po roce 1230 se templáři usídlili i na území českého státu. Po pádu Akkonu v roce 1291, ztrátě pozic řádu v Palestině a po *konfliktu s francouzským králem Filipem IV. Sličným začalo kruté pronásledování templářů *katolickou církví a panovníky (s výjimkou Portugalska a Valencie, kde se řád templářů transformoval v jiné řády). Templáři byli obviněni z *kacířství, pozatýkáni a krutě mučeni. Řád byl v roce 1312 papežem zrušen a jeho majetek přešel na *johanity; v praxi však většina majetku zůstala v rukou světských *feudálů, zejména francouzského krále. Tečkou za historií templářů měl být soud se čtyřmi čelnými představiteli řádu, který se konal 18. března 1314 za přítomnosti církevních hodnostářů, teologů a odborníků na církevní právo a který všechny obviněné odsoudil k doživotnímu žaláři. Avšak velmistr řádu Jacques de Molay a preceptor Normandie Geoffrey de Charney nakonec svoje vynucené přiznání odvolali, a proto byli na rozkaz krále Filipa odsouzeni k smrti a ještě téhož večera upáleni.$Templáři byli často podezíráni z pěstování tajných *ezoterických učení a praktikování různých zakázaných *rituálů, tato podezření však byla vyvolána spíše závistí současníků, vyvolanou jejich bohatstvím. Ale i v pozdějších stoletích byli templáři oblíbeným terčem spekulací a více či méně divokých *hypotéz ze strany nejrůznějších šarlatánů, romantických snílků a milovníků spikleneckých teorií (k nejpopulárnějším patří ochrana tajemství Ježíšových potomků a především svatého *grálu). Na údajná ezoterická učení templářů zčásti navázali *svobodní zednáři. (Miloš Macholán, Jaroslav Malina)