//(theologia naturalis)//, náboženská filozofie, která se snaží dokázat existenci *Boží čistě filozofickými prostředky, aniž by se odvolávala na jakékoli speciální či nadpřirozené *zjevení. Tím se liší od teologie zjevené i transcendentální. Název pochází ze spisu sv. Augustina (*Augustinus z Hipponu) //De civitate Dei// (O boží obci), přestože jeho kořeny lze najít již u *Platóna. K čelným představitelům této filozofie patřil především sv. *Tomáš Akvinský, který ve své nedokončené knize //Summa Theologiae// (Teologická suma, 1265–1274) prezentoval mimo jiné i svůj *teleologický argument (srov. *uspořádání, inteligentní) existence Boží. Tento argument ve své knize //Natural Theology, or Evidences of the Existence and Attributes of the Deity collected from the Appearances of Nature// (Přírodní teologie neboli Důkazy existence a *atributy božství shromážděné z přírodních jevů) z roku 1802 dále rozvádí *anglikánský filozof, reverend William Paley, který Boží dílo přirovnává k hodinovému stroji, který nemohl vzniknout pouhou náhodou, bez vědomé činnosti inteligentní bytosti.$Kritiku teleologické argumentace podobné Paleyho lze nalézt již o čtvrt století dříve v posmrtně vydané knize //Dialogues Concerning Natural Religion// (Dialogy týkající se přírodního *náboženství) *Davida Humea. Z pozic *evoluční biologie s přírodní teologií polemizuje především britský biolog *Richard Dawkins, který ve své knize //The Blind Watchmaker// (česky: //Slepý hodinář//, 2002) z roku 1986 dokazuje, že *přirozený výběr („slepý hodinář“) je schopen vytvořit i složité orgánové soustavy. (Miloš Macholán)