nauka o *bohu, *náboženství (například *křesťanství), jeho *zjevení, *tradici, *historii; teologie přirozená usiluje jako filozofická nauka o rozumové zdůvodnění; teologie zjevená se opírá jen o víru. V evropské tradici původně navazovala na *Aristotelovo pojetí boha jako první příčiny *světa. Přes počáteční odpor se ve středověku prosazuje i v křesťanství (*Abélard, *Anselm) jako racionální uvažování o *víře, případně i zdůvodňování víry („víra hledá pochopení“ – Anselm). Od 13. století soustavné zkoumání křesťanské víry v řadě odvětví (například dogmatická, morální, biblická teologie), jež ovšem samo víru a zjevení přijímá jako výchozí základ. Protože biblická náboženství zdůrazňují nevýslovnost Boží, vyskytuje se v křesťanství také negativní teologie, která vypovídá, čím Bůh není. (Jaroslav Malina)