(z řečtiny: //theos//, „bůh“ a //machia//, „boj“ – „válka bohů“), označovaly se tak vzájemné konflikty *bohů odrážející prosazování nových pravidel ve vývoji společnosti, společenských systémů. Výraz se poprvé objevil v *Homérově //*Iliadě//, kde proti sobě bojující bohové, někdy zastupovaní i jimi podporovanými *heróy, prosazují nová pravidla vývoje *světového řádu a civilizačních změn. Nejstarším příkladem teomachie je vítězství babylonského boha *Marduka nad bohyní počátečního chaosu Tiamat, jímž se byl nastolen světový řád (*kosmos), jehož *patrony se stala soustava bohů spjatých úzkými geneaologickými pouty, a která dala vzniknout i prvním lidem (*antropogonie).$Obdobou podobného uvažování je prosazení mladší generace *olympských bohů a ustavení kosmu po tzv. titanomachii, později tradované i jako *gigantomachii. Analogicky byl tento termín v moderní odborné literatuře použit například i pro vítězství *křesťanství nad *pohanstvím, které umožnilo vítězství *Konstantina Velikého nad Maxentiem v bitvě u Milvijského mostu roku 312, završené následným vydáním tzv. *Milánského ediktu v lednu dalšího roku. (Marie Pardyová)