sdružení českých umělců s cílem vytvářet a rozvíjet české umění. Tyto snahy odpovídaly dobovému herderovskému *názoru o „duchu národa“, o umění národním a o schopnostech *Čechů vytvářet a rozvíjet je ve složitém procesu národního sebeurčení ve druhé polovině 19. století, v době kulturní a politické převahy německé. Veřejnosti byla představena 9. března 1863 v Praze na Žofíně. Na ustavující schůzi (28. 1. 1863) byl jejím předsedou zvolen školní rada a spisovatel Josef Wenzig a jednotlivými „údy“ oborů Josef Mánes (výtvarného), Bedřich Smetana (hudebního) a Vítězslav Hálek (literárního). Postupně se střídali ve vedení Bedřich Smetana, Josef Leopold Zvonař, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich, Vítězslav Novák a další. První stanovy nastiňovaly program činnosti, citujeme: „Beseda Umělecká, majíc jednací řečí jen jazyk český, bude pěstovati pěkné umění vůbec; prostředkem k tomu založí spolkovou čítárnu uměleckých časopisů a knihovnu, bude čítati díla umělecká nebo uměleckou formou vynikající, pěstovati deklamaci a podporovati domácí umělce a hlavně své údy (…) Odbory budou mít za údy umělce, přátele umění a údy čestné (…) Rozejde-li se kdy spolek, sbírky patří Museu Království Českého a jmění Matici české.“$Sdružení bylo prvním českým uměleckým spolkem u nás a cíl – spojit všechna odvětví umění v univerzální sdružení a soustředit síly na rozvoj české kultury a na její vymanění se z provincialismu – byl značně náročný. Mezi zakladateli byli vedle výše jmenovaných Josef Barák, Antonín Foerster, Josef Foerster, Julius Grégr, Jan *Neruda, Karel Purkyně, Ferdinand Schulz a mnozí další, jejichž jména už překryl čas. První generaci reprezentovali slovesní umělci – májovci (Vítězslav Hálek, Adolf Heyduk, Jan Neruda, Karolina *Světlá aj.) a kruh Národního divadla (umění hudební i *výtvarné) – Mikoláš Aleš, Václav Brožík, Vojtěch Hynais, Josef Václav *Myslbek, František Ženíšek aj.$Češi byli v době ustavení Umělecké besedy spolu s dalšími *Slovany považováni za primitivní, jejich *mravy za hrubé a nedůstojné a *čeština za jazyk neschopný dalšího rozvoje. Běžně byla přijímána teze, že „v zájmu *pokroku jsou odsouzeni podlehnout německé kulturní a civilizační převaze“. Protigermanizační snahy Umělecké besedy byly proto označovány za šílenství, za nesmyslný boj proti *civilizaci (srov. //Germanisace nebo čechisace?// Praha 1961). Prvním signálem, že Češi úkol zvládnou, byla Fričova// Lada Nióla// (Almanach z roku 1855), //Kytice// Karla Jaromíra *Erbena, povídky Boženy *Němcové a Mikovcův časopis //Lumír// (proto měla Beseda ve svém pečetidle obraz Lumíra). Českou literaturu připravovali pro cizí vlivy – Byronovy, Heinovy a Börnovy, do českého prostředí vnášeli názory Feurbachovy, George *Sandové a ruských realistů, s tím i *liberalismus, světobol, sociální otázky, teoretické umělecké problémy. „Jsme-li nadáni, nepotlačí nás, nejsme-li, potře nás vlastní slabost,“ napsal tehdy Jan Neruda. Postupně sílící česká původní tvorba, která často vedle estetického poslání plnila i zástupnou roli politickou, dokázala prosadit českou národní *identitu v německém kulturním životě v Praze. Smetana byl povýšen na národního skladatele, stal se symbolem moderní české hudby (zvláště po uvedení cyklu //Má vlast//, 5. 11. 1872) spolu s Antonínem Dvořákem, čímž byly splněny hlavní požadavky sdružení – českým jazykem šířit národní obsah v dílech vysoké umělecké kvality. Ostatně výzdoba Národního divadla, jehož základní kámen položený v roce 1868 podnítil značný kulturní ruch i vznik nového časopisu Svatopluka *Čecha //Ruch//, je dodnes dokladem českého úspěchu.$Vzhledem k historickým proměnám doby se proměňovala i činnost uměleckého sdružení, s novým stoletím (1909) se objevily dvě nové skupiny výtvarníků z Akademie výtvarných umění (Karel Boháček, Václav Rabas, Josef Jan Šedivý aj.) a z Vysoké školy uměleckoprůmyslové (Jaroslav Jareš, autor československé vlajky, Augusta Nekolová-Jarošová, Čeněk Vořech aj.), v literatuře se prosazovala generace Viktora Dyka (také byl starostou Umělecké besedy), v hudbě vynikal Josef Suk. Činnost sdružení přerušila *válka (1914–1918). Po ní se zcela změnilo kulturní, společenské a politické prostředí – skončil staletý zápas o národní sebeurčení.$V Československu zaujal v Umělecké besedě výrazné postavení výtvarný odbor (Josef *Čapek, Rudolf *Kremlička, Josef Šíma, František *Tichý, Jan *Zrzavý aj.). Historicky překonán byl její původní cíl, nadále se svobodně věnovala rozvoji uměleckých individualit. V roce 1927 dostalo sdružení samostatnou budovu na Malé Straně v Praze – na ulici podle ní pojmenované Besední. Organizovány byly četné výstavy – velké retrospektivní i komemorativní (Jaroslav Čermák, 1928; Josef Václav Myslbek, 1930; Staré umění na Slovensku, 1937; Pražské baroko, 1600–1800, 1938 aj.), rozvíjela se ediční činnost (edice //Cesta k umění – Malíři a sochaři Umělecké besedy//). Na jaře 1927 zahájilo v budově činnost divadlo DaDa Jiřího Frejky a Emila Františka Buriana Cocteauovou hrou //Svatebčané na Eiffelce// s hudbou Jaroslava Ježka. Pravidelně vystupoval Voiceband E. F. Buriana, organizovaly se maškarní plesy. Od roku 1935 se v koncertní síni v přízemí budovy pořádaly proslulé besední úterky. Umělecká beseda se tak stala kulturním střediskem Prahy, ale spolkový život opět narušila válka (1939–1945). V ní se zformovala zajímavá Skupina 42, která také uplatňovala své aktivity v Umělecké besedě. Po osvobození hrálo v divadelním sále Umělecké besedy Divadlo satiry. Od 50. let činnost ustávala, vystoupila ještě skupina Bilance (1957), hrálo kino Jana Nerudy. V roce 1963 byl sál přejmenován na Janáčkovu síň. Koncem šedesátých let oživil činnost Miloslav Kabeláč, ale roku 1972 Magistrát hlavního města Prahy činnost Umělecké besedy zastavil.$Znovu byla obnovena 29. 12. 1990, jejím prvním starostou byl zvolen hudební skladatel Klement Savický – cílem bylo navázat na jednu slavnou tradici ve vývoji české kultury. Další rozvoj činnosti organizoval sochař Olbram *Zoubek. O činnosti sdružení vycházejí sborníky //Beseda sobě//, účastní se jich literáti, skladatelé i výtvarníci. (Věra Linhartová)