akkadsky; Unu(g), sumersky; dnešní Tulúl al-Varká, nebo jen Varká, archeologická a historická *lokalita severozápadně od Násiríje (Irák). Jedno z nejvýznamnějších *měst dávné *Mezopotámie s doklady osídlení od *kultury obejdské po 1. tisíciletí n. l. Urucký kultovní okrsek měl po více než tři tisíciletí dvě historická jádra. Posvátná čtvrť bohyně lásky a *války *Inanny jménem *Eanna vykazuje stopy lidské přítomnosti od doby kultury obejdské až po epochu nadvlády *Seleukovců. Asi 400 m jihozápadně od Eanny se pak nachází středisko kultu nebeského boha *Ana, kdysi patrně nazývané Kullab. To nabylo již v době kultury obejdské podoby terasy s *chrámem, přestavěné až do doby *kultury džemdet-nasrské nejméně pětkrát; k další přestavbě došlo v epoše raně dynastické. Podrobněji známe půdorys *stavby označované jako „Bílý chrám“ z urucko-džemdet-nasrské fáze B. Chrám měl standardní půdorys s obdélnou ústřední síní, k jejímž delším stranám přiléhala křídla komůrek. Současně s prvními třemi vrstvami této *svatyně existovala monumentální stavba známá pod jménem „Kamenná budova“ //(Steingebäude)//, otevřená, částečně podzemní dvorana neznámého, nejspíše kultovního účelu. Po jejím zániku byla do zřícenin vestavěna „budova z páskových cihel“ //(Riemchengebäude)// s nástěnnými malbami (geometrické i figurální motivy), v níž byl uložen velmi bohatý nález patrně doslouživšího kultovního a jiného mobiliáře včetně nářadí a *nástrojů, *zbraní, *textilií, *nádob, uměleckých děl (sochy) a efektně provedeného intarzovaného a bronzovým kováním opatřeného *nábytku. Terasa Anovy svatyně byla upravována v 8. století př. n. l. Nový chrámový komplex boha Ana a bohyně Antum, tzv. Bít-réš a Irigal, byl zde vystavěn asi v letech 250–200 př. n. l. z iniciativy hodnostářů seleukovské *správy Uruku, Anu-uballit Kefalóna a Anu-uballit Niarcha. Rozsáhlá cihelná architektura se pyšní fasádami členěnými pilastry a zdobenými obrazy skládanými z barevně glazovaných cihel. Jednotlivé prostory se soustřeďují kolem pravoúhlých dvorů. Při novoroční slavnosti byla z chrámu slavnostně vynášena socha boha Ana a opět navracena zpět. Další městské objekty: palác *krále Sín-kášida z 19. století př. n. l. v jeho západní části, pavilon pro konání novoročních obřadů v severní části a chrám boha Garea z 1. století n. l. v jeho části jižní. Jednotlivé složky řadové obytné zástavby dokumentovány příležitostně již od doby *urucké kultury. Město obehnáno *hradbou ze starší části raně dynastické epochy (konec I. raně dynastického období?), jejíž výstavba je připisována mytickému *Gilgamešovi. Uvnitř hradby se ovšem nacházely neosídlené prostory a současně existovala obytná zástavba i „na předměstích“ mimo ohrazený prostor. Není tedy vyloučeno, že šlo do jisté míry o řešení experimentální. Právě v době raně dynastické poklesá totiž téměř na polovinu původního stavu venkovské osídlení uruckého okolí, relativně hojně doložené pro dobu těsně před rokem 3000 př. n. l., a současně se zvětšuje osídlená plocha města. To je připisováno jak znehodnocení okolní zemědělské půdy zasolením v důsledku zavlažování vodou s vysokým obsahem minerálních solí, tak i nepřátelským nájezdům. Výstavbu hradby podnikl tedy snad neznámý urucký vládce (Gilgameš?) právě v zájmu ochrany takto nadměrně vzrostlé populace města a možná i jako svého druhu „veřejný projekt“ k zaměstnání přebytečných pracovních sil. Početný archeologický mobiliář včetně několika desítek tisíc hospodářských, právních, školních, literárních i náboženských klínopisných textů.$Uruk pozdní doby kultury urucké a džemdet-nasrské (3500–2900 př. n. l., celková osídlená plocha asi 250 ha) představoval civilizační centrum první velikosti a ústředí jednotně organizované raně státní oblasti, odkud známe vůbec nejstarší ukázky mezopotamského *klínového písma a první doklady zdejšího monumentálního umění (architektura, plastika). Jeho společenské ustrojení v oné době není zcela jasné, ústřední sociální roli tu hraje nejspíše velekněz a velekněžka kultu plodnosti a úrodnosti, známí pod označeními //*en// a //nin//. O úloze hodnostáře s titulem NAMEŠDA nevíme zhola ničeho. Někdy během časné epochy raně dynastického období městu a jeho okolí snad panoval mytický vládce Gilgameš (první doklady jména zhruba z 26. století př. n. l.). Do III. periody raně dynastického období však Uruk vstoupil již jen jako jeden z řadových *městských států. Nakrátko se navrátil k slávě jako rezidenční město *Lugalzagesiho *království, kdy tu byla zřejmě jako správní ústředí říše zřízena obrovitá „stavba z dusané hlíny“ (//Stampflehmgebäude//, Eanna). Pokles jeho významu pokračoval v době staroakkadské i za *vlády III. dynastie z Uru, kdy snad bývali jeho *místodržiteli jmenováni následníci dynastického trůnu. Po přechodném obnovení politické moci Uruku v 19.–18. století př. n. l. mu zůstala již jen role tradičního kulturního ústředí. (Petr Charvát)