moderní forma tradičního *teleologického argumentu (anglicky: //argument from design//) o existenci *Boží, podle kterého *vesmír a některé vlastnosti živých organismů jsou příliš složité, uspořádané a adaptivní na to, aby mohly vzniknout pouhou náhodou nebo *přirozeným výběrem (*selekce je v tomto pojetí rovněž pojímána jako víceméně náhodný mechanismus), musela je tedy vytvořit nějaká absolutní, inteligentní a moudrá bytost. A protože právě Bůh je absolutní, nekonečně inteligentní a moudrý, musí tedy existovat. Tento argument bývá popisován pomocí *analogie s hodinářem, který sestrojil hodinový stroj. Byla použita v knize anglikánského reverenda Williama Paleyho //Natural Theology// (srov. *teologie, přírodní), která vyšla roku 1802. Současná modifikace teleologického argumentu spočívá pouze v tom, že pojem Bůh není explicitně zmiňován. Zastánci inteligentního uspořádání svoji teorii považují za vědeckou a bojují za to, aby byla vědou uznána existence nadpřirozených mechanismů. Počátky tohoto *hnutí sahají do roku 1987, kdy došlo na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu USA v případu Edwards //versus// Aguilard k odluce *státu a *církve. Od poloviny 90. let 20. století se zastánci teorie inteligentního uspořádání začali shromažďovat kolem Discovery Institute a vytvářet veřejný tlak za její začlenění do školních osnov. Od té doby toto hnutí nabývalo na síle a pravděpodobně kulminovalo v roce 2005 v souvislosti s „Doverovou kauzou“ (Kitzmiller //versus// Dover), kdy skupina rodičů napadla požadavek okresní správy veřejných škol, aby učitelé na středních školách zařadili inteligentní uspořádání do osnov jako alternativní *vysvětlení vzniku života na Zemi. *Okresní soud tehdy rozhodl, že inteligentní uspořádání není vědecké, nelze ho oddělit od *kreacionismu a tedy ani od *náboženství a proto požadavek školní správy odporuje Prvnímu dodatku Ústavy Spojených států amerických.$Základní premisu teleologického argumentu o nemožnosti náhodného vzniku složitých orgánů vyvrací britský biolog Richard *Dawkins ve své knize //The Blind Watchmaker// (Slepý hodinář) z roku 1986, jejíž název je parafrází Paleyho analogie inteligentního hodináře. (Miloš Macholán)