český malíř, grafik, sochař, spisovatel a básník. Váchal patří nejsvéráznějším osobnostem českého kulturního života své doby. V Praze se vyučil knihařem (1902), poté získal výtvarné vzdělání na soukromých školách. Žil a tvořil v ústraní. Jeho slovesná i výtvarná tvorba – dobovou uměleckou kritikou přehlížená a podceňovaná – se ubírala mimo hlavní proudy oficiálního umění. Teprve na samém konci Váchalova života se zvedá vlna zájmu o jeho dílo a trvá dodnes. Nakladatelství Paseka, které od roku 1990 postupně vydává Váchalovu knižní tvorbu, předkládá širší veřejnosti práce zcela neznámé. Autor si totiž svá slovesná díla ilustroval, sázel a vázal sám a vydával je pouze v několika číslovaných bibliofilských výtiscích.$Váchalova knižní tvorba představuje originální syntézu významných moderních slovesných a výtvarných směrů první třetiny 20. století – syntézu slovesné, grafické, typografické, sazečské a knihvazačské činnosti. K vrcholům jeho tvorby patří vedle //Krvavého románu// (1924) zejména //Koruna bludařstva, to jest Postyla kacířská// (1923–1926), //Ďáblova zahrádka aneb Přírodopis strašidel// (1924), //Šumava umírající a romantická// (1931) a //Receptář barevného dřevorytu// (1934). Autor ve svých slovesných dílech přejímá se sveřepou důsledností postupy pokleslé a inzitní literatury – užívá archaický jazyk, nediferencuje stylistické roviny lexika, porušuje logiku tradičního vyprávění (mimo jiné tím, že vypráví příběhy, kterým chybí začátek, započaté příběhy nedokončí anebo pracuje s fabulačními skoky).$Zájem o Váchalův odkaz je podněcován vývojem evropské kultury poslední třetiny 20. století. Výrazové prostředky, formální postupy a komunikační strategie, které autor užíval a rozpracovával, totiž pozoruhodně korespondují s *rétorikou *postmoderny, formující se jako kulturní a umělecký proud od počátku šedesátých let 20. století. V jeho dílech jsou se značným předstihem dosahovány cíle postmoderny: jednak se v nich stírají hranice mezi vysokým a nízkým uměním, sférou inzitního a sofistikovaného, krásou a ošklivostí, pravdou a lží, ctností a neřestí, jednak se v nich budují a ospravedlňují kuriózní *verze světa, umožňující vznik odlišných interpretací, a tudíž i konceptů světa.$Josef Váchal se dlouhodobě zajímal o *mystiku*okultismus. Byl přitahován tajemnými, rozumem nevysvětlitelnými jevy a hrůzostrašnými příběhy. Ve své tvorbě využil a zpracoval řadu namnoze protichůdných, ne-li vylučujících se podnětů. Inspiroval se barokním spiritualismem, kramářskou písní, brakovou literaturou i secesním dekorativismem a symbolismem. Jeho tvorba se sblížila s *expresionismem, dospěla – relativně nezávisle na francouzských surrealistech – rovněž k metodě psychického automatismu. Východiskem Váchalovy slovesné i výtvarné tvorby se stal secesní model kultury.$Účinnými zbraněmi Váchalových výpadů proti „slušné“ společnosti profitujících umělců, měšťáků a socialistů jsou *ironie, sebeironie a mystifikace. Ve svrchované míře je využívá v //Krvavém románu//, tedy díle, které opatřil 79 dřevoryty a //„vysázel bez rukopisu, vytiskl během osmi set hodin a vydal v 17 exemplářích“// (Váchal, //Krvavý román//, 1990, s. 304). Na obhajobu //Krvavého románu// uvádí, že ctnostné dívky již existují pouze v této žánrové oblasti; naopak v současné //„literatuře nemají dívky příčin a příležitosti podjímati se tak nehorázných neb romantických zkoušek;// //dojdou štěstí i s obyčejným pitomcem, má-li jen dobré postavení, neb socialistickou legitimaci v kapse“// (Váchal, //Krvavý román//, 1990, s. 30).$Sexuálním a erotickým tématům se věnoval v průběhu celé tvorby. První z nich, erotické karty a erotická ex libris, vytvořil již v roce 1908 a dlouhodobě se věnoval rovněž fotografování *aktů. Vrcholu v tomto směru zřejmě dosáhl v cyklu //Erotikové// z roku 1922. Tento Váchalův soubor se jeví jako jeden z nejosobitějších artefaktů erotického umění 20. století; v českých souvislostech pak je Váchalovo erotikum srovnatelné s vystoupením *avantgardy 30. let, spjatým zejména s aktivitami Jindřicha *Štyrského*Toyen (viz *sexuologie [historie sexuologie]).$Je obtížné rozhodnout, co autor myslí ve svých dílech vážně a co zlehčuje, co vychází z reality a co je výsledkem jeho nenasytné obrazotvornosti, co je součástí jeho životního programu a co produktem nekontrolovaného psychického automatismu či komunikačních her. Při dorozumívání se s jeho díly působí důvěryhodně každá z uvedených možností. Váchalovy slovesné výkony lze chápat jako projev rafinované stylizace do polohy jazykové neobratnosti i jako důsledek autorova jazykového citu, jako *parodii pokleslé i odborné literatury i jako pouhou simulaci žánrových postupů pokleslé literatury. Tato (postmoderní) otevřenost – řečeno jazykem poststrukturalistických teoretiků – patří ke konstrukčním principům Váchalovy poetiky. (Jaroslav Malina, Jiří Pavelka)