název každého ze čtyř *stavů, na něž se v období *védské kultury rozdělila staroindická *společnost a z nichž se později vyvinuly *kasty. Jsou to *bráhmani (obětníci, učitelé), *kšatrijové (vládci, bojovníci), *vaišjové (zemědělci, řemeslníci, obchodníci) a *šúdrové (sluhové, nádeníci).$Jako nevědecké se ukazují někdejší pokusy spojovat výraz varna používaný ve *védách s rasovou příslušností, s nepodloženou představou o ovládnutí jihoasijského subkontinentu *indoevropskými kmeny světlé „árjovské“ pleti //(árjavarna)//, které díky vojenské a kulturní převaze vítězily nad nepřátelskými //Dásy// (doslova „otroky“), původním obyvatelstvem tmavé „barvy“ //(dásavarna)//, nelibozvučné mluvy a bezbožných zvyklostí (nejspíše *Mundy či *Drávidy). Novější studie naznačují, že pojem varna je třeba chápat nikoli rasově, nýbrž symbolicky, a že boj *Árjů a Dásů popisovaný ve védách představoval spíše než *konflikt různých etnik střetávání odlišných náboženských ritů a civilizačních *hodnot – zatímco Árjové jsou líčeni jako nositelé světla, vyznavači hromovládného *Indry a božského ohně Agniho, Dásové či Dasjuové patří světu temnoty, neznají Indru, chvalozpěvy bohům, ani posvátný *rituál. Nechybí ani *názory, že i Dásové mohli tvořit jeden z *kmenů hovořících *indoevropskými jazyky, jejichž odlišný dialekt, *obyčeje a náboženské praktiky jejich protivníci, kteří sami sebe nazývali Árji, považovali za cizí a nepřátelské. V *hymnech //*Rgvédy// pojem „varna“ často označuje záři či jas příznačný pro zbožštělé přírodní jevy – *oheň (Agni), *Měsíc (Sóma) či Jitřenku (Ušas), v mladších textech pak uspořádání společnosti do tří (respektive čtyř) skupin, rozlišených podle jejich vnitřních kvalit, anebo podle způsobu, jímž se v nich projevuje božská podstata. Systém varn vylíčený ve védách nevychází z popisu reálného stavu společnosti, nýbrž představuje ideální schéma, podle něhož lze společnost klasifikovat.$V *hinduismu teorie čtyř stavů posloužila jako *metoda hierarchického uspořádání rozsáhlého a spletitého kastovního systému, zahrnujícího tisíce kast, podkast, sociálních skupin a etnických pospolitostí, který tvoří základ tradiční společnosti. Práva, povinnosti a pravidla jejich závazného chování shrnula na přelomu našeho *letopočtu //Mánavadharmašástra// (Manuova naučení o *dharmě). Mimo systém varn a kast se později ocitli jedinci vyřazení z kastovní společnosti, jejichž dotek rituálně poskvrňoval – odtud *nedotknutelní (viz též *pária). (Jan Filipský)